Jag har haft inställningen att spara så många föräldradagar som möjligt första året och det är väl det som gör att jag tvekar. Köper vi kommer vi inte kunna spara in på dagar och inskolningen på förskolan behöver starta tidigare. Sedan är marknaden i ett osäkert läge och det gör oss osäkra som följd.
När vi la budet 3,8 tänkte vi att det var det högsta vi skulle gå och det är där vi står och väger nu. Det är läskigt att lägga större delen av ens besparingar i en bostad och ta lån när vi inte gjort det förut. Sedan trivs vi bra i lägenheten vi har nu, men vi vet att vi behöver skaffa större inom ett år i alla fall.
Vår första plan innan vi började titta på bostäder och buda var att ta ut 2-3 föräldradagar i veckan första året och vara hemma så länge som möjligt, men om vi köper måste vi ta ut full föräldrapenning och det gör framförallt mig tveksam. Vill inte sätta kommande barn på förskolan när den fyller 1.
Jo, blev en hel del VAB med sonen när corona härjade som mest så det har vi i tankarna. Nu när han är 4 är han sällan sjuk, men nästa bebis kommer väl gå igenom några år med sjukdom innan det blir lugnare. Tack för tankeställare