Köpa bostadsrätt? Hur jag undviker de ekonomiska fällorna i föreningen (och ett verktyg vi har byggt)

Kul intiativ! Jag är ordförande i en liten brf och testade att ladda upp vår senaste årsredovisning. För vår förening skulle jag absolut säga att AI-verktyget lyfter fram och gör samma analys/bedömning av nyckeltal som vår ekonomiska förvaltare!

En fråga, från mig som ändå är med och beslutar om avgiftshöjningar, är vad ni baserar avgiftsutvecklingen på? Just det kändes kanske lite taget ur luften.

Om jag ska försöka mig på förslag till förbättring är det att jobba mer med att skriva ut jämförelsetal, t ex gränsvärden för låg, medel eller hög belåning och låg, genomsnittlig eller hög energikostnad per kvm. Just att få till den där enkla ikonen på en linje som allabrf tror jag ändå har betydelse för hur lättillgänglig analysen upplevs.

En annan information som kanske är relevant de närmaste 1-2 åren är avskrivningstid för underhåll. Det kanske räcker att det är en liten varningsruta. Som en liten förening har vi haft avskrivningstid 120 år enligt K2. Efter beslutet nu i juni tror vi att vi kommer att behöva höja avgiften med anledning av det.