Köpa eller leasa dator till företaget?

Jag ska inom kort skaffa ny dator till mitt AB. Kostnad runt 36 000 kr.

Funderar på om jag ska välja hyra/leasing eller betala den direkt. Om totalkostnaden är lika, vilket alternativ är mer fördelaktigt skattemässigt?

Om du räknar med eller utan moms blir det kanske skillnad? Vet inte vad momsen kan vara på leasing? Eftersom datorn kostar mer än 29 600 kr så måste du ändå skriva av den så den bokföringsmässiga kostnaden sprid ändå ut även om du köper den direkt.

Om båda är exakt lika är väl leasing bäst då du teoretiskt skulle kunna få ränta på en del av pengarna som du slipper betala direkt vid leasing.

Det bästa du kan göra för att spara några kronor är väl köpa en billigare dator?

Vad säger ChatGPT?

1 gillning

Bör kvitta. Antar man slipper hålla på med avskrivning om du tar leasing så hade eventuellt gått på det om du får datorn efter perioden. Annars hade jag köpt. Så får man behålla datorn.

1 gillning

Jag brukar köpa mina datorer direkt (och skriva av dem), upplever inte att det finns något smart att göra med avseende på dator.

2 gillningar

Det som kan vara avgörande är behov av likvida medel.

1 gillning

Skattemässigt är det nog ingen större skillnad skulle jag tro. Har i mitt egna bolag alltid köpt direkt. Leasing är vanligare på lite större bolag där man behöver volymer och då får man ofta support och tjänster runt det också i leasingavtalet.

2 gillningar

Ofta har man bra försäkring via leasing vid skador och stöld. Äger du den får självrisk gå via företagsförsäkringen och då är den oftast hög. Rätt många tusenlappar.

Bärbara enheter som ipad, iphone och laptop tar jag alltid på leasing sedan jag hade bilinbrott och köpt dator stals för några år sedan. Sånt som kan tappas eller stjälas lätt är bra att leasa tycker jag om man har bra försäkring som ingår. Kolla det. MacRent funkar smidigt för mig.

4 gillningar

Tack för all input. Skattemässigt är det ingen skillnad med andra ord. Däremot finns andra faktorer att väga in. Försäkring och behov av likvida medel är två saker att fundera på.

Har själv använt mig av detta på min nuvarande dator. Den åkte i backen och blev deformerad. Funktionsmässigt inga problem men estetiskt inte så kul. Lämnade in till reparation och fick tillbaka något som upplevdes som en helt ny dator – till en väldigt rimlig självrisk.

Totalkostnaden för leasing landar högre om man vill inkludera försäkring och att man ska köpa ut datorn efter 3 år.

Köpa datorn direkt blir billigare så länge den inte blir stulen eller skadad. Att teckna separat försäkring till dator är oftast orimligt dyrt.