Köpa en byggfirma som äger fastighet

Hej,

En vän till min pappa ska avyttra sitt byggbolag för att pensionera sig. Ingen byggverksamhet kommer försätta efter försäljning. Han har erbjudit mig att köpa hela rubbet eftersom bolaget äger en fin fastighet med bra läge. Huset har 14 hyreslägenheter i bra skick och kalkylen ser bra ut och detta har banken bekräftat. Så långt allt bra.

Banken tipsade mig att jag måste se upp med byggbolag eftersom fastigheten kan klassas som lagertillgång istället för kapitaltillgång. Så jag började Google runt, det verkar kallas byggmästarsmitta och kan också påverka framtida köp av hyresfastigheter. Det verkar finnas vägar runt att lösa detta med holdingbolag etc. någon som har erfarenhet och kan dela med sig lite visdom om vad jag borde göra?

Hej!

Ja, fastigheten bör ligga i ett eget bolag med ett holdingbolag som ägare för att inte smittas.

Skulle du köpa fastigheten utan byggverksamheten så bör du klara dig från att bli smittad. Tar du dock över alla bolag (dvs även det tidigare byggbolaget) så bör du också bli smittad om inte rätt struktur finns vid köpet.

Ligger bolaget i eget AB? Och är det enbart detta bolag som du ska köpa?

Det ligger också i säljarens intresse att ha rätt struktur vid försäljning för att inte sälja fastigheten som en lagertillgång.

EDIT-
Såg att rubriken säger att du ska köpa byggverksamheten, varför?

Tänk på att om du även köper byggbolaget övertar du garantierna för jobb de utfört. 5 år för totalentreprenad på varor och 10 år på utförande.

Jag är inte hundra säker, men jag tror att byggmästarsmitta påverkar hela koncernen. Grundprincipen är väl att det skattemässigt ska vara lika mellan att driva verksamhet i samma bolag eller i koncern. I så fall behöver fastigheten och byggbolaget ligga i helt separata bolag, utan sammankoppling via holdingbolag.

Hej,

Allt ligger i samma AB. Han köpte fastigheten när firman gick bra och det fanns kapital att binda.
Han vill sälja hela bolaget för att inte “trassla” som han uttryckte sig.
Så har inget direkt val utan att köpa byggverksamheten trots att jag inte tänkt att driva den den vidare.

Jag det har vi pratat om med friskrivningar i kontraktsform så att den inte faller på mig.

Det låter avancerat, trodde att det räckte med ett han sålde till ett dotterbolag och behöll byggbolaget och sen sålde dotterbolaget.

Detta stämmer inte. Går fint att ha bygg bolag och fastighetsbolag i samma koncern. Dock får det inte direktägas. Ett holdingbolag mellan verksamheterna ”tvättar” bort smittan. Precis som TS skrivit innan.

Han bör till och med ha strukturen byggbolag - holdingbolag - fastighetsbolag.

Jag hade rekommenderat att du inte köper byggdelen för att du inte ska få garantiansvar och smittan med dig.

Du bör väl själv bilda två bolag, ett moderbolag och ett dotterbolag, misstänker jag.

Gör inga hemmasnickrade lösningar utan låt en bra revisor fixa detta. Lycka till!

Hej,

Tänkte uppdatera med den informationen som jag fått från den skattejuristen som jag anlitat för att kolla på detta fall.
För att inte byggmästaresmittan ska följa med husen så måste två lager under byggbolaget upprättas och paketeras. Dvs. byggbolaget säljer sina fastigheter till ett dotter-dotter bolag via en underprisöverlåtelse (det värde som är högst av skattemässigt restvärde eller taxeringsvärde) Det kommer då att uppkomma en stämpelskatt på 4.25%.
På min sida spelar det ingen roll om jag lägger det i ett AB eller köper det privat, husen kommer vara fria från smitta och bli kapitaltillgångar hos mig.