Köpa en minibuss - hjälp

Jag och min familj ska köpa en minibuss och sälja/byta in vår gamla Opel Astra, 2017 cirka 18 500 mil. Minibussen kommer vara vår enda bil. Då både jag och min fru arbetar i den ort där vi bor har vi kommit fram till att det är viktigare för oss att ha en stor bil, dels för att få plats med familjen på 5 personer, dels för att kunna använda bilen till fotbollsmatcher för lagkamrater, kompisar som ska åka med till badplats eller släkt som vill följa med när vi ska på tur. Vi har kommit fram till att Reanult Trafic och Opel Vivaro känns som två rimliga val. Volkswagen Caravelle ser också ut som ett bra val men är betydligt dyrare än de två förstnämnda modellerna.

Vi har funderat lite fram och tillbaka på vad som är viktigt för oss, komfort, utrymme (vi vill ha den som kallas långa modellen - alltså stort bagage), pris och hyfsat låga mil står som högst prioriteringar. Om man vill komma ner på en prislapp strax över 100 000 kr så finns det knappt någon bil som rullat under 20 000 mil utan vill man komma ner på under 15 000 mil krävs det att man betalar mellan 150 000-200 000 kr.

Ingen av oss i familjen är särskilt kunnig på bilar så jag sitter mest på Blocket nu och försöker jämföra olika modeller, där jag ställer mil, pris, årsmodell, allmänt intryck och “extra” (dragkrok LED-belysning mm) mot varandra. Jag vet inte riktigt vilket är viktigast att gå på. Här följer några exempel på bilar jag tittar på just nu:

Begagnad bil till salu: Renault trafic - 2016 - Svart - 125 Hk - Skåpbil | BLOCKET 9 sits, även om det står skåpbil.

Där den sistnämnda (Renault trafic 2016) är den som känns som bäst alternativ just nu för oss. Den har kamkedja (vilket kan vara både bättre och sämre än kamrem beroende på hur man ser på det, om jag förstått det hela rätt).

Min fråga eller fundering är helt enkelt om det verkar vara ett bra alternativ i vårt fall att köpa den bil jag skrev om, särskilt om det är någon här som har erfarenhet av någon av nämnda bilar/modeller och/eller har tips om någon annan modell.

En bonusfråga är vilket sätt som är bäst att sälja vår befintliga bil. Att försöka fixa till den, ta bilder osv och lägga ut på Blocket eller att byta in den när jag köper den nya bilen? Jag förstår att jag troligtvis kan få mer pengar om jag säljer den privat men jag tänker också in besvärskontot. Jag har funderat på att lägga ut den på Blocket oavsett för att se vad jag använda som rimlig summa till en bilhandlare.

Tack för visat intresse! Hoppas jag inte varit allt för rörig i mitt inlägg.

De du länkar till känns väldigt gamla och blir därmed mer eller mindre opålitliga.

Kolla på och räkna TCO - inte bara kolla prislapp.

Hur många mil kör ni? Körmänster? Laddmöjlighet hemma?

Renault Trafic

Har en sådan på jobbet som jag kör en hel del, väldigt trevlig att köra tycker jag. Hade vi haft samma behov som er skulle jag mycket väl kunna se oss äga en sådan.

Dock har jag ingen koll på kostnaderna runt den.

Men letar du en större bil så tror jag ni kommer bli nöjda. Se till och provköra ordentligt bara.

Har inga bra tips men jag sympatiserar, det finns ett väldigt dåligt utbud av denna typ bilar i Sverige tycker jag. Vi tog med vår Chrysler Pacifica när vi flyttade hem från USA, det säljs ju inte liknande bilar här nuförtiden (möjligen med undantag av ID.Buzz).