Köpa en XC70 från 2012?

Har fått erbjudande att köpa en Volvo XC70 D2 2012 som gått ca 30 100 mil. Komplett servicehistorik hos Helmia varje år. Pris 55 000 kr.

Nackdelarna är:

• AC trasig, offert på kompressorbyte ca 18 000 kr.

• Kamrem ska bytas inom 6 månader, ca 12 000 kr.

Så i praktiken blir kostnaden ungefär 85 000 kr om jag åtgärdar båda sakerna direkt.

Hur hade ni resonerat? Är detta fortfarande en bra affär med tanke på servicehistoriken, eller är det för stor risk att köpa en XC70 som gått över 30 000 mil

Måste det vara en Volvo xc70?

Jag personligen tycker det är alldeles för många mil på en bil, men vi är ju alla olika.

2 gillningar

Nej, en släkting som ska sälja, så det är mer att jag köper om det är ett väldigt förmånligt pris

Vad tänker du använda bilen till?

14 år gammal bil som gått 31000 mil är ju allt annat än ny.

Det är en bra och populär bilmodell. Komforten är mycket bra för de pengarna. Milen gör att en del underhåll kommer att komma. Kan man fixa en del själv eller har bra kontakter så är det ofta inga problem. Måste man lämna in till verkstad för alla reparationer så kan det bli avsevärt dyrare. Beror på hur ”händig” du är med bilar tycker jag.

2 gillningar

14 år och 30 000 mil låter som om den är i närheten av eller ha passerat förväntad livslängd. Jag hade inte köpt den om jag inte kunde göra de flesta reparationerna själv.
Servicen ser ju till att underhåll görs, men det innebär inte att kostsamma reparationer inte uppstår.

1 gillning

Om du gör dessa samtidigt borde det bli betydligt billigare, för jag antar att drivremmen ändå måste av för att byta kompressorn? Kanske även är så att man kostnadseffektivt kan passa på att byta ett par fler grejer när man ändå betalat för arbetet med att komma ner där, typ vattenpump. Det kan göra det till en bättre affär när fler saker är bytta.

Alltså, det är en 15 år gammal bil med 30k mil. Du får räkna med att saker kommer att gå sönder / är utslitna. Men en XC70 är robust så om man ska ha en bil med 30-40k mil är det inte ett dåligt val.

Kamremsbyte för 12k är snuskigt dyrt, så förmodar att mer än bara kamrem ingår i det. Om inte hitta bättre verkstad.

2 gillningar

Ha med en bilkunnig person och provkör den, lyssna efter konstiga ljud och hur motorn låter. Man kan lyfta och ta av ena framhjulet och kolla hur det ser ut för att bilda sig en överblick över skicket. XC70 är jag inte så insatt i men väl i V70 från 90-talet som körs i familjen. Jag skulle kollat med en icke märkesverkstad och fått båda sakerna gjorda samtidigt. Kolla rosten, bilen borde rulla många år och mil till.

Oavsett märke och modell så är ju 30000 mil mycket för en bil, men inte nödvändigtvis för mycket. Driftsäkerheten, och därmed ekonomin, i det hela är ju osäker.

Kan vara ett kap, rulla 5 000 mil utan bekymmer alternativt börja krångla i alla möjliga hörn. Du har ju största fördelen i detta i att du känner förra ägaren. Kör hen lugnt och försiktigt, servar och åtgärdar allt som krånglar så är ju oddsen bättre på att du får en bil som rullar extremt bekvämt för pengarna många mil till. Kan också bli dyrt ändå, man vet inte.

Du får ju ingen likvärdig bil som gått mindre för de pengarna. Troligtvis så går Volvon att sälja, om den är i dugligt skick, även vid 40 000 mil.

Har du råd om den går sönder? Är det kritiskt om den är på verkstaden en vecka, eller är det vara irriterande?