Bakgrund: Vi har fått ett erbjudande att köpa en Volvo V40 D3 (2017, Diesel) för 100k från familjen, värderad till 140-150k. Den är nyservad, kamrem är nyligen bytt, och den har gått 17k mil. Ett mindre problem är att vissa funktioner påverkas när 2G/3G-nätet försvinner, men det är inget kritiskt.
Vi äger idag en Opel Astra 2015 som gått 20k mil. Den har börjat krångla med dyra reparationer och verkstadsbesök, men det finns en möjlighet att problemen kan minska om vi har tur. Vi kan också sälja den för cirka 45-50k och därmed uppgradera till Volvon genom att lägga till 50k.
Vår situation:
Jag är student ett par år till och min partner jobbar.
Vi bor på annan ort med dåliga tågförbindelser hem till familj och vänner.
Min partner är väl i grunden mer beroende av bil för frihet och trivsel, medan jag i en större grad känner att jag skulle klara mig utan… Behovet av bil är dock gemensamt och viktigt för min partner, så alltså viktigt för mig.
Dilemma:
Köpa Volvon för 100k: En nyare och mer pålitlig bil som troligen minskar reparationer och problem. Årskostnaden för Volvon och Opeln skulle vara ungefär densamma (30k) – förutsatt att Opeln slutar strula. Om problemen fortsätter blir Opeln sannolikt dyrare. Samt såklart nice med en bekvämare, lite coolare bil…
Behålla Opeln: Köra vidare och hoppas att den slutar krångla. Vi slipper direktkostnaden på 50k, men riskerar fortsatt ökande verkstadsutgifter, samt huvudvärk.
Köpa en billig bil för 20k: En “skitbil” för sporadisk användning (20-30 mil/månad) som uppfyller minimibehovet. Lägre investering, men osäker på drift- och reparationskostnader. Detta har jag inte utforskat alls egentligen, vad är er input här?
Sälja opeln… De 100k, samt 30k per år vi annars lagt på Volvon kan investeras och växa över tid, men detta innebär försämrad flexibilitet och livskvalitet, särskilt för min partner som är ny i staden och har större behov av bilen rent socialt och för livskvalité.
Reflektioner: