Köpa föräldrarnas hus

Tack alla för fina svar!
Jag skulle inte säga att det finns några akuta åtgärder som måste utföras på huset. Det var en mindre läcka i yttertaket men det är åtgärdat med ny papp och tegelpannor för ett par månader sedan (investering på ca 200 000 kr).
Huset är på ca 120 kvm i två våningar vilket passar en barnfamilj bra men inte ett äldre par då det inte finns några sovrum på nedre plan. Villan har ett garage och ligger i ett bostadsområde några kilometer från stadens centrum. Huset är i gott skick. Skulle jag själv hyra det så skulle jag vara nöjd med befintligt skick men skulle jag äga det själv och bo där med min familj så skulle jag vilja byta kök och iaf ett badrum. Inte på grund av funktion utan av de val de gjort.
Jag tror det ekonomiska läget gör att det är svårsålt och min gissning är att det skulle vara enkelt att hyra ut. Svårt såklart att sia om till vilket pris.
Mina föräldrar har uppskattat att det kostar dem 3000 kr i månaden att bara äga fastigheten. Jag tycker att det låter högt då de inte har några lån.