Köpa första boendet, säkert sätt att skicka pengar till Norge?

Som rubriken lyder har jag äntligen fått fast jobb och tack vare RT har jag sparat ihop kontantinsats till min första lägenhet. Jag behöver således sälja av mina älskade fonder.

Frågor

1. Hur lång tid kan det ta innan fonderna säljs? Mer än en vecka?
  2. Billigaste och säkraste sättet att skicka pengarna till Norge?
  3. Ska jag dela upp pengarna eller skicka allt på samma gång?

Tack för all hjälp.

1. Vissa fonder kan ta ett par dagar, men mer än så ska det inte ta om det är svenska fonder.
  2. Jag har skickat pengar till/från norge via wise (tidigare transferwise), det funkade bra men vart inte billigare än att skicka med vanliga banken (i mitt fall skandiabanken).
  3. Hmm, nej det finns nog ingen anledning att dela upp. Skulle isf. vara för att minska risken att du skriver fel kontonummer eller liknande?

Wise funkar bra. Skapa ett wisekonto. Gör sedan en banköverföring till Wise i sek, sedan en växling till nok (i wiseappen). Därefter sätter du in beloppet i nok på rätt norskt konto. Wise är ofta billigare både vad det gäller avgifter och växlingskurs.

Det kan ta någon dag att göra banköverföringen från ditt vanliga konto till wise. Det finns snabbare metoder men de kostar mer, så använd banköverföring. Det brukar gå snabbt däremot att överföra från wise till annat bankkonto dit pengarna ska. Men jag hade för säkerhets skull räknat med en dag för det också.

Tack för svar, känns bra att.ni använt er av wise också.

Helt sjukt att Swedbank ska ha ungefär 10x vad Wise tar för samma överföring.