Köpa gemensam bostad med väldigt olika ingångskapital, hur gör man bäst?

har du kollat om din sambo har uttömt möjligheterna att låna från släkten? Blod är tjockare än vatten och ni är sambo. Vill du vara schysst så får du skriva ett skuldebrev med bestämd avbetalningstakt och ju mer hon betalar av det. Desto mer äger hon huset. Hon får låna av Ballongpinne om hon inte kan få lån. Tycker absolut inte att du ska stå i borgen för ett lån. Om ni går isär och hon inte kan betala så får du betala. Man måste vara realistiskt. Jag älskar min fästmö, men jag vet också möjligheten att vi kanske en dag inte lever tillsammans. Då måste ekonomin var ren och ordnad. Annars blir det ett helvete för barnen och relationen till exet.

Hmm jag är nybörjare och hänger inte riktigt med hur detta skulle fungera rent praktiskt, alltid enklare med ett exempel. Förutsättningar:
Jag har 1 miljon och hög inkomst, min sambo har ca 60k och låg inkomst och vi kan tänka oss att lägga max 4 miljoner.

I första steget då så lånar jag ut 400 000 i ett skuldebrev till henne som hon får amortera till mig.

Efter detta behöver vi ju ett lånelöfta för att betala resterande 2.8 miljoner. Ansöker vi om varsitt lån på halva summan då, 1.4 miljoner?

Ni blir solidariskt ansvariga för bolånet. Så kan inte hon betala så måste du betala.

Jag förstår att man vill låna ut pengar till den “fattige”, men samtidigt gör ju detta att den “fattige” får spela i en liga där den egentligen inte platsar.

Går allt fel så kommer fallet att bli ganska tungt för den “fattige”, frågan är om det är rättvist.

Och om vi har varsitt lån och hon inte kan betala, vad händer då? Banken tar hennes del av huset?

Går det ens (i ett normalt bolåneupplägg) att ha varsitt lån för en delägd bostad? Och även om det går så är det väl i praktiken ett stort gemensamt lån om båda är betalningsansvariga för båda lånen.

Bara spånar nu, men om det skulle gå att ha varsitt separat lån med säkerhet i bostaden och den ene inte kan betala så kommer väl banken till slut sälja hela bostaden. Om ni inte gör något annat typ att den andre köper delen från den som inte kan betala eller så. Dvs. i praktiken sitter ni båda ändå i skiten om den ene inte kan betala, därav att låne(n) alltid står på er båda.

Hade en liknande situation då jag köpte hus med min sambo för 5 år sedan. Vi ägde varsin lgh men min var mer värd och jag hade inga lån vilket han hade. Jag hade dessutom ett litet sparkapital och han två barn.

För mig känns det viktigt att leva på lika villkor om vi ska leva tillsammans. Hade varit jättekonstigt att låna ut till honom, men det kanske bara är jag? Vi kör i alla fall på “mina pengar är dina pengar.” Största delen av pengarna vi investerat i huset kommer därför från mig. Jag lägger också mer än han på underhåll, amortering etc. Inget konstigt tycker jag eftersom jag tjänar mer.

Kan tillägga att vid ev separation delar vi lika och vi har skrivit testamente i händelse av dödsfall. Jag har även ett eget sparkapital för att kunna lösa ut hans barn om han skulle gå bort.

1 gillning

Tror inte du kan ha det så. Men fråga banken.

Varför skulle banken ha synpunkter på detta? Jag har I princip gjort likadant.