Jag och min sambo, 30 respektive 29 år, står i valet och kvalet att köpa ett hus för 2,9 mkr och en belåningsgrad på 85%. Och nu när vi är så nära så börjar nerverna krypa fram och jag tänkte att jag skickar ut en fråga här om vi är rimliga eller galna. Huset är något av ett drömhus vad gällande läge, tomt, vädersträck, storlek på hus och skicket det är i. Vi ser att vi kommer bo här resan av livet om inget oförutsett sker. Vi bor idag i en hyreslägenhet.
Ekonomin:
Vi har ca 600 kkr i sparkapital som vi jobbat ihop under ca 5 år. Sedan har respektive en liten summa påbörjat privat pensionsspar som inte räknas med.
Hushållets bruttolön är 90 kkr/mån.
Utgifter:
Vi har ett barn på ca 2 månader (världens finaste men räknas nu med som en utgift) samt en hund med relativt låg underhållskostnad. Vi har ett billån på ca 150 kkr med 5,2 % ränta. Sedan skulle jag påstå att vi ligger någonstans i snittet för övriga utgifter. Ingen v hos har t.ex. en hobby med högre kostnader eller liknande. Huset förväntas ha ca 3900 kr/mån i driftkostnad.
När vi själva räkna på det så går ju allt ihop med små mem ändå rimlig marginaler, men det är läskigt att gå från en hyres på ca 8 kkr/mån till ett fullstort hus.
När jag läser eran beskrivning om att det är erat drömboende så säger jag bara: Köp!
Ni kommer inte att ångra er och ni verkar ha ekonomi till det med.
Lycka till!
Det är väl mer en emotionell syn på det. Vi kommer inte spara lika mycket men det bör ju vara okej då vi köpt huset vi vill ha och inte behöver spara till ett till hus. Det känns helt enkelt som lite vi kommer spara i jämförelse till dagens läge.
Huset är från -79. Blandat mexitegel med träfasad. Betongpannor på taket (som i och för sig börjar närma sig sin livstid på papper) samt tjärpapp ovan på garaget.
Vi är händiga, inga hantverkare men vi har vänner samt familj i alla branscher så kunskap kan vi nog få tag på gratis.
3900 är höftat med dokumenterad el-, värme- och vattenförbrukning + kommun relaterad avgifter. Det är tyvärr direkt verkande el i huset men kamin finns samt L/V-pump.
Tack för de lovorden! Vi kommer nog köpa det oavsett vad vi får höra för vi skulle nog ångra oss resten av livet om vi inte tog chansen nu till detta hus.
Ni har över genomsnittlig lön och huspriset ligger under genomsnittet, så det låter ju överlag bra.
Några potentiella problem med hus i den åldern:
Krypgrund med fukt, kan behöva komplettera med ventilation
Takpappen eller duken under pannorna är potentiellt “original” och har då passerat livslängden med 20 år
Några hade takpannor med eternit istället för betong, dvs asbest
Några hade avloppsrör med dålig plast som hade mycket kortare livslängd än avsett
Alla avloppssystem behöver spolas och inspekteras, alla villaägare har inte gjort det
FTX var ännu inte standard, därför blir uppvärmningen ganska ineffektiv och uppvärmningskostnaden högre än för andra hus. Huset har nog bara passiv tilluftsventilation och inga dragna tilluftskanaler.
Elsystemet ska nog ses över, det behöver vara jordfelsbrytare och helst jordade uttag om man ändrar och uppgraderar något.
Har man bara en uppfattning om vad de närmaste åren kommer kräva för renovering och underhåll så kan man ta med det i priset och göra ett nyktert beslut.
Vi har ungefärliga förutsättningar som ni
Vi har något lägre inkomst (exkl bonusar)
Vi dock dubbla eran kontantinsats och håller på leta hus i prisklassen 5-6 miljoner .
Lån på 2.5 miljoner med ränta på 4,32% = 9000 ränta i månaden (6000 efter ränteavdrag).
4000 i amortering
4000 driftskostnad (el, vatten, sophämtning)
800 i fastighetsavgift
Lägg på ytterligare 1000 för försäkring, sotning och att den höftade avgiften är för låg.
Totalt runt 19000 utgifter varje månad (16k efter ränteavdrag, 12k faktisk kostnad).
Sen kan vi lägga på säg 4000 som fonderingskostnad för att kunna hantera reparationer.
Ni får in runt 65-70k i månaden, dvs ni kommer lägga runt en tredjedel på boendet.
Om jag antar att ni inte har lagt på pantbrevskostnad och stämpelskatt så kostar huset 3 miljoner, dvs ni har ca 100k sparkapital kvar.
Jag ser inte att ni kommer ha några problem att få det att gå runt, däremot är risken jag ser att ni har maxat lånet och bara har 100k sparkapital. Det är alltså viktigt att det inte är något akut som måste fixas på huset.
Slår ni till (vilket jag tycker är rimligt, givet att det är ert drömboende osv) så rekommenderar jag att ni ser till att leva lite sparsamt och lägger undan en större buffert så att ni kan hantera eventuella katastrofscenarion utan att sitta i en riktig rävsax.
Yes, i våra egna mer utförliga beräkningar så har vi med inkomstbortfallet, det bidrar till att vi nog vill leva ännu lite mer sparsamt de första åren.
Tack för lite siffror!
Jo ett mer sparsamt levene räknar vi mer nu och en tid framöver för att bygga en ännu större buffert för oförutsedda händelser och kommande renoveringar.
I vår egna mer detaljerade uträkning har vi med kostnad för bl.a. pantbrev och lagfart och vi landar över 100k i sparkapital kvar. Något som jag inte skrivit med än är att förväntad inflytt för först närmare nästa sommar så vi räknar med att spara ytterligare ett par 10k tills dess.
Jag och min fru är i en väldigt liknande situation, vi är 27 respektive 32 år med ett barn på 4 månader. Lite högre inkomst än er. Har precis köpt (inte flyttat ännu) ett fint radhus i en bostadsrätt för 5,4MSEK i en stockholmsförort.
Emotionellt är jag precis som du och tänker på alla pengar som nu kommer gå till att “bara” bo, trots att vi har råd. Min fru får påminna mig om hur bra det kommer att bli och hur roligt och skönt det kommer vara att ha “hus” med lite tomt, flera rum, i ett område vi gillar.