Hej! Jag har följt RikaTillsammans i ett par år men skriver först nu för att be om råd.
Jag har alltid hört att man “ska äga sitt boende”, så jag har sparat ihop drygt en miljon i kontantinsats. När jag nu äntligen nått mitt mål och var redo att köpa insåg jag att jag faktiskt trivs väldigt bra där jag bor idag.
Jag har en fin hyreslägenhet – en tvåa mitt i stan för 7 000 kr i månaden. Min lön ligger på 50 000 kr och jag kan utan problem spara 20–25 000 kr varje månad och ändå leva ett rikt liv med resor, god mat osv. Jag hade tänkt köpa hus, men jag har egentligen inget behov just nu: jag har inga barn och mitt nuvarande läge med gångavstånd till centralen passar mig perfekt för jobbpendlingen.
Det enda som lockar med hus är att ha ett trevligt ställe att vara på under somrarna, kanske med möjlighet att hyra ut resten av året, men senare i livet skulle jag vilja kanske pensionera mig där. Samtidigt är priserna just nu ganska förmånliga, så det känns som att det kanske är ett bra läge att köpa?
Min fråga är därför:
Borde jag investera hela summan istället i fonder aktier osv? Eller investera en del och köpa hus för resten? Och hur hade ni i så fall fördelat pengarna mellan aktier, fonder osv?
Nu vet jag inte vilken stad det handlar om men hyra på 7k För en 2a där jag bor är så bra att jag endast skulle överväga att flytta om jag kunde bo lika stort i ett lika bra område till samma eller lägre månadskostnad exkl. amortering. Vill man bo större kan man justera för det med kvaliteten på området osv. Luras inte av ägohype. En kanonbra billig hyresrätt där man vill bo som tillåter för enormt sparande kan du vara trygg med är en överdrivet bra situation att vara i. Njut av sparkvoten du har nu och köp när du ska starta familj!
Hur du ska investera under tiden lämnar jag till experterna…
@pikachu jag bor i Malmö! Ja, det är intressant att jag aldrig ens tänkt på hur bra jag har det egentligen förrän nu när jag var påväg att flytta😅 Men jag lyssnade på en av rikatillsammans senaste poddavsnitt om hävstångseffekten med att köpa ett boende och då blir man ju fundersam!
@Rikkitikkitavi bra fråga, jag har väl en romantiserad bild av att jag ska kunna chilla där på somrarna och samla alla nära och kära, men i verkligheten reser jag ofta utomlands på sommaren. Men hursom, jag skulle vilja bo i hus vid havet i framtiden, kan tänka mig cityliv i max 5-6 år till, sen kommer jag nog tröttna. Men då kommer priset att köpa vara betydligt dyrare?
Sen om jag ska vara ärlig, tycker jag det är omotiverande att spara om jag inte har något roligt mål. Jag vet liksom inte vad jag ska göra med pengarna annars. Allt annat jag tycker om har jag ju råd med. Och fire är jag inte riktigt intresserad av då jag tror jag skulle bli uttråkad.
Hävstångseffekten är ju påtaglig, men mycket av prisutvecklingen är redan skedd imo. Nu har det rört sig i god takt mot taket av vad befolkningen har råd med, med en liten bit kvar tills det inte kan stiga så mycket mer än med inflationen tills vidare. (Lite Stockholmsbias i den skildringen för full transparens). Policy kan ju skapa snabba ryck som när de ändrar amorteringskrav och maximal skuldkvot. Det jag menar är att vi har missat bostadstådget mellan 90-23.
Du har ju allt utrymme att investera i din sits med billiga utgifter!
Bor man i Malmö bor man vid havet, det bara inte känns så. I centrum har du ju vatten inom 15 min promenad Huspriserna längs kusten vid pendlingsorter är inte låga. Sedan är det mycket som tillkommer utöver husköpet.
Och går man dit så blåser man tillbaka till starten på nolltid 75% av dagarna.
Till @hatshepsut - trivs du så stanna i lägenheten! I övrigt håller jag med Rikki om att kolonistuga, hyra, radhus, stuga etc alla är bra alternativ, efter att du utvärderat vad som lockar. Även status kan vara en drivkraft och den är okej, bara man är bekväm med den.
Jo, men utan någon policy förändring som typ ökade ränteavdrag eller 120% belåning, hur ska priserna gå upp? Vissa superobjekt med en superrik nischad målgrupp kanske kan gå till månen, men vart ska priserna, utöver infationstakt. Visst alla städer kan bli lika dyra som stockholm, men sen då? Hur mycket mer kan folk lägga på en etta i Vasastan än så att det precis går ihop ekonomiskt?
Jag får post nästan dagligen att lägenheter sålts i mitt område för 130k/kvm. Det kan väl bli lika dyrt som Östermalm, sen då? Du kan ha rätt. Jag vet inte tillräckligt mycket för att säga något konkret, det bara känns så dyrt det kan bli baserat på kompisars boendekostnader med maxlån.
Min upplevelse är att gemene man idag slentriarsparar i ISK:n på Avanza, medan det för 30+ år sedan var betydligt färre som sparade och investerade. Jag tror att vi i framtiden blir bättre på att bygga exponentiell tillväxt på våra pengar.
Tidigare generationer köpte sina förortsvillor för en handfull äpplen. Jag tror att min generation (90-talister) är den sista där några utav oss kommer ha råd att köpa samma villor genom eget sparande och höga lån.
Min teori är att priserna i de fina områdena kommer fortsätta stiga, och att de som har råd är de med pengar i släkten/familjen (och att det i sin tur blir vanligare).
Priserna kommer kanske vara högre om 5 år, men du kommer ju också ha väldigt mycket mer pengar om du fortsatt spara 300 tkr/år och kanske dessutom fått lite avkastning på din miljon.
Jag rekommenderar att lyssna på poddavsnittet från ”the rational reminder” där de pratar om hyra vs äga. De konstaterar att det inte historiskt nödvändigtvis varit bättre att äga, men att beteendeutmaningarna att maximera sin avkastning om man hyr är betydande. I mina öron låter det som att du är en av dem som klarar att hyra utan att sätta sprätt på dina tillgångar och därför borde det inte alls vara en dålig affär att hyra, utan snarare komma med fördelar som flexibilitet och en mer bekväm boendesituation.
Köpa hus eller investera.. För mig är hus trivsel investering, men de finns dom som ser bara massa jobbiga jobb me att äga ett hus.. Jag tycker de är underbart me att bo i hus, även me typ snöskottning på vintern.. Skulle inte byta hus mot en lägenhet, men de är jag de..
De går å köpa hus å investera samtidigt, å menar jag typ värdepapper å trivsel..
Nämen, jag har dålig koll på fastighetsmarknaden nu och jag känner inte till din horisont men, om du drömmer om att bo i hus som pensionär så kan du alltid köpa den senare om horisonten gör att pengar på börsen vs hus är fördelaktigt i dagsläget.
Men jag håller med, att grilla på sommaren på sin privata mark är det få saker som slår. Du kanske får göra lite introspektion och bedöma vad som väger mest, samt göra en avkastningsjämförelse.
har bokmärkt denna podd, ska definitivt lyssna tack för tipset! Intressant, har inte tänkt på beteendeskillnader i hantering av ekonomi mellan de som hyr vs de som äger.
Tack för alla råd och tips!!! @JPT Jag är nog en av dem som just nu tycker att allt som har med hus att göra är lite jobbigt. Jag är usel på trädgårdsarbete och renovering, kan knappt montera ihop IKEA-möbler, haha.
När jag tänker efter inser jag också att ett hus för mig kanske också symboliserar en längtan bort från citylivet, som jag ibland kan bli trött på. Men jag tror inte att jag är redo för det livet än.
Ja, jag lyssnade faktiskt på flera av deras avsnitt !! De djupdyker verkligen i ämnet. Jag fick flera aha-upplevelser.
Det var intressant hur de beskrev att bostadsköp i praktiken tvingar människor att spara, och därmed skapar ekonomisk disciplin. Samtidigt förväntas vi som hyr ha samma disciplin på egen hand. De var också inne på att den ”inbyggda latheten” hos de flesta gör att ägande ofta blir det bättre alternativet för många. Tur att jag inte har det problemet själv.
En annan poäng jag fastnade för var att många upplever det som tryggare att ha pengar bundna i en bostad eftersom den är materiell och konkret, medan börsen känns mer osäker – man ser inte värdet på samma sätt och det svänger hela tiden. Där känner jag igen mig. Även om jag rationellt vet att investeringar på börsen historiskt ger bättre avkastning, upplever jag det som mer krävande och osäkert att sätta mig in i, jämfört med att lägga pengar i något mer påtagligt som en bostad.
Kul att du lyssnat och att det gav några tankespjärn. Känner du dig mer trygg i att det inte nödvändigtvis är en så dålig affär att hyra om man bara sköter sig?