Hej allihopa!
Behöver lite feedback över hur jag ska tänka, jag och min sambo diskuterar olika strategier och jag känner att jag är lite vid ett vägskäl. Jag är 26 år och har ca 350 tkr totalt i kapital, varav 300 tkr av dessa ligger i indexfonder och resten i sparkonto som buffert. Som ni vet har börsen gått ner en hel del, vilket egentligen inte skulle störa mig så mycket då min sparhorisont initialt var väldigt lång. Jag har kört på samma investeringsstrategi ett bra tag och den var baserad på att jag var singel med bra karriärsutsikt (läkare). Nu är min situation rättså annorlunda, jag är sambo, gravid, och giftemål är på tapeten. Min sambo vill gärna att vi köper ett hus tillsammans, han har bra betalt och kommer vara ikapp mitt kapital mot slutet av året då han lägger en stor del av sin lön i sparkonto. (han har lite andra investeringar men de är mindre likvida, dels ett hus i ett annat land som han hyr ut och sen massa bitcoin som inte är värda så mycket för tillfället). Vi har i några månader pratat om att köpa hus mot slutet av året, dock minskade jag inte min risk då jag ville vara mer säker på giftemål osv innan jag ändrade finansiell strategi.
Men, tja. Nu tar det emot att minska risken det kan jag säga, och jag känner mig rätt dum som inte passat på tidigare, men det är vad det är. Jag skulle gärna köpa hus, men det är inte ett absolut måste då vi har plats i vår hyresrätt för en bebis. En del av mig vill fortsätta månadsspara som vanligt nu när det är nedgång (investerar ca 9000 och lägger 3000 på sparkonto per månad), men jag förstår att detta kan göra att det kommer lägga på en hel del extra år tills vi kan köpa hus, och det är inte som att bostadspriserna går ner. Men även om jag endast skulle lägga pengar i sparkonto resten av året skulle det inte vara tillräckligt för att köpa ett hus med den storlek/det läge som vi vill ha. (jag skulle också vilja ha en större buffert om vi skulle äga hus) Så mina alternativ är följande:
- Fortsätta som vanligt och hoppas på det bästa och att marknaden vänder igen (med risk att fördröja husköpet rejält men chans till högre avkastning)
- Lägga om mitt sparande till enbart lågrisksparande, men behålla mina aktier (fördröjer husköpet men undvika gå i förlust)
- Lägga över alla mina pengar i sparkonto (garanterad förlust, men eventuellt undvika att investeringarna går ner ännu mer, och kunna köpa hus som ju är en investering i sig)
Lutar åt att alternativ 2 känns mest rimligt, men vad hade ni gjort? Värt att säga att min sambo ser huset som en investering också, han är väldigt händig har mycket erfarenheter av renovationer både professionellt och privat.