Lite funderingar kring bostadsköp och tacksam för lite input
Nuvarande situation :
Bostadsrätt 95 kvm 4 rok, utkanten av Lund. Avgift 8500 kr, lån 2170000 kr med en ränta på 2.9. värdet på den räknas ca 2.8 miljoner. Kontantinsatsen är inga problem för det har vi sparat. Buffert idag ca 500000 kr
Både jag och frun jobbar dock frun 75%, ett barn som är15 och en som är 2 år därav frun som jobbar 75%.
Vi är ju i 40års ålder båda två
Nettoinkomst 58 +2 i barnbidrag. En bil som är av betald som är ca 9 år gammal. Om frun hade jobbat 100 så hade månadsinkomst en ökat med ca 4000 kr. Dvs till 62000 kr.
Hittat ett hus som är byggd 2010 på 120kvm en plans Älvsbyhus i gott skick , som kanske landar på 4.5 miljoner.
Månadskostnaden lär bli ungefär samma. Pendlingssituationen kommer inte att ändras avsevärt,man kan räkna med en 1000lapp mer i månad för transport än det som jag har nu.
Dock känns lite marginalen för tighta….eller tänker jag fel? Borde man slå till? Renoveringsbehov med detta hus? Som sagt Älvsbyhus med krypgrund och en plan med oinredd vind samt intill liggande garage.
Är lite rädd för att ta steget så tacksam för alla input.
Ahaaaa… ni tänker inte inreda övervåningen alls utan bara ha ytan som ett vindsförråd, inte ens isolera taket (eller det kanske redan är gjort)?
Okej, men är det så då behövs ju knappt ens en firma. Annars funderade jag mest på om ni hade kalkylerat med kostnaden för övervåningen som väl sannolikt går på 300’-500’ beroende på om ni skulle ha badrum eller inte.
Så då är eg 4,5 Mkr den kostnad som det handlar om allt som allt?
Och månadskostnaden blir densamma som i lägenheten skriver du, har ni då marginaler för att klara den räntehöjning som jag idag läste spekulerades om för nästa år om Svenska ekonomin återhämtar sig för fort. Förhoppningsvis är det där bara lösa spekulationer, men det svänger fort och det måste finnas marginal för kostnadsökningar + en rejäl buffert för reparationer som är mkt mer utvidgade i ett hus än en lgh.