Förutsättningar: Ca 64 000 bruttoinkommst. 4 barn.
Hus: Ca 2 600 000kr, 85% Belåning.
Låter dessa siffror tokiga i tider som detta?
Förutsättningar: Ca 64 000 bruttoinkommst. 4 barn.
Hus: Ca 2 600 000kr, 85% Belåning.
Låter dessa siffror tokiga i tider som detta?
Vad skulle alternativet vara?
Lite för trång hyreslägenhet där det blev en lång mellanlandning.
Ska ni vara föräldralediga mer? Om ja, kanske tufft. Om nej? Inga problem.
Jo, troligtvis blir det lite mer av det.
Räkna med lite högre ränta än idag. Lägg på amorteringen och beräkna månadskostnad. Glöm inte driftskostnad för huset. Om ni har råd beror ju på vad ni har för utgifter i övrigt!
Hur ser driftskostnaderna ut för huset? Uppvärmning och sånt? Vad är utgifterna i övrigt (leasingbil, CSN, privatlån etc)?
Se till att räkna på det och se till att ni har marginaler om ni går på ledighet.
Bara för att förtydliga, lånet kommer ligga på ca 2,2.
Strax under 4000kr månaden är specificerat av mäklare som driftkostnad (Räknat på 2 personer färre än oss), osäker på vad som ingår där. 12 000kwh i “primärenergianvändning” enligt energideklarationen. Frånluftvärme med påkopplat vattenburna radiatorer.
I övrigt: Inga Skulder, bilen ägs till 100% och är relativt ny däremot betalar vi båda av csn.
Absolut, framtida ledighet måste kalkyleras med i marginalen. Högre ränta tror jag absolut på, 2 höjningar till i år verkar dom flesta tro?
Energiförbrukning med 4 barn kan bli stor. I vårt direktelvärmda 70 talshus på 160 kvadrat gjorde vi av med drygt 30.000 kWh årligen på 90-talet på 4 personer. Ditt hus låter modernare dock. Numera förbrukar vi på två personer och efter ca 200.000 i investering i dagens penningvärde mm ca 12.000 kWh på två vuxna.
Aha, läste som att lånet var 2,6.
Spontant låter 4000kr i drift lågt, jag hade räknat upp det lite givet dagens elpris beroende på elområde. Om de haft bunden el till en låg nivå så blir det inte helt rättvisande. Lägg på lite till där. I SE3 skulle 12’ kWh kostat i snitt per månad ca 2800kr 2022 för rörligt, SE4 ca 3000kr per månad. Sen VA, sophämtning, försäkring på det så blir det ju sannolikt närmare 5000kr, särskilt om ni är fler.
Bra att ni i övrigt inte har mer lån, det ger ju bättre förutsättningar. Gör en realistisk egen budget för era kostader och räkna på höjd ränta direkt, men det låter som att det bör funka.
Jag har något liknande i driftkostnad. Dock borde du titta noga på vad som ingår och inte. Risken verkar uppenbar att t.ex. bredband inte ingår.
Jag bor själv i en samfällighet som står för stora delar av driftkostnaderna. Vi betalar en månadsavgift och där ingår en rad grejer. Om man bor i en villa har man istället individuella abonnemang som ofta kostar dubbelt så mycket.
Vi har 74.000 i brutto, 2 barn, och lån på cirka 2 miljoner. Fjärrvärme. Betalar ca 15k/månad för boendet nu inkl allt (el, sopor, internet osv).
Stiger räntorna till 7-8% blir det jobbigt, annars är det nog hanterbart. Även om mycket går till boendet…
En annan viktig sak att inte glömma över längre tidshorisont är underhåll av huset. En bra sak med egen fastighet är att man ofta kan lappa billigt och skjuta på underhåll i alla fall några år och ibland 10 år. Det gjorde vi med vårt första hus då vi levde på en lön långa tider. Men över längre tid är det klart lämpligt att sköta underhållet. Jag/vi målar,byter golv , byter fasad etc själv vilket jag räknar som “gratis” arbete men låter andra renovera badrum/tak/kök.
Vi köpte vårt 70- talshus hyfsat renoverat på 1990- talet. Kök och ett badrum, golv och tak är nu 30+ år. Vi har lagt ca 1500 Sek per månad i snitt på att hålla huset i hyfsat skick inkl vitvaror etc. Om senast 20 år gissar jag att tak , om dränering och nytt kök och badrum behövs.Bara Det kommer kosta säkert minst 500.000 i dagens pengar. Dvs underhåll kommer troligen att gå upp emot dryga 2500 Sek per månad i snitt framöver.