När jag ser på vilka möjligheter jag har inom kommande åren så är mina alternativ antingen en helt vanlig villa på 200m² för 4-4.5 miljoner kronor eller ett hus precis intill stranden i jämförlig storlek för 6-6.5 miljoner.
Det förstnämnda alternativet kan jag spara ihop till handpenning för inom ett år. För ett strandhus är det ca 18-24 månader som är brytpunkten.
Min undran är då huruvida det hade varit en klok idé att köpa en vanlig villa och hyra ut under tiden som jag fortsätter spara till strandhuset som är mitt slutmål. Om jag går plus minus noll på hyresintäkter kontra lånamorteringar/ränta så kommer jag kunnat ha betala av kanske 250.000 på det huset under ett år vilket är jämförligt med mäklaravgiften.
Dvs jag skulle troligtvis inte gå med någon vinst alls på att äga ett hus och hyra ut det under ett år medans jag fortsätter spara till det hus som är mitt egentliga mål så frågan är om det är värt besväret att gå den vägen eller bara sitta lugnt och fortsätta spara ett år till utan att behöva oroa mig för en annan fastighet som jag inte har några långsiktiga planer för?
Har du tänkt på alla mjuka värden i detta? Att vara hyresvärd är ett åtagande dessutom och äga hus överlag tar tid och energi. Du ska dessutom sälja det, vilket är en process i sig.
Varför inte bara ta det lite lugnt och låta pengarna ligga tryggt?
Hänger inte alls med i dina uträkningar här. Hur kommer du fram till siffran 250k?
Tänk också på att du ska betala lagfart och eventuella pantbrev. Lagfarten är på 1,5% av köpeskillingen så runt 60 tkr bara där. Kostnaden för pantbrev beror på om det redan finns pantbrev eller inte och till vilket belopp. I värsta fall har du 60-70 tkr till i kostnad för pantbreven (2% av lånebeloppet)
Nej, precis det som är största frågetecknet. Jag vet heller inte vilka positiva aspekter det kan ha för mig att äga ett hus med hyresgäster bortom det direkta ekonomiska.
Med handpenning menar jag så klart kontantinsatsen. Kommer försöka ordna ett samtal med min bank också för att höra vad mitt svängrum är.
Med siffran 250.000 menar jag intökter från hyresgäster som används till främst amortering på bolånet.
Svaret är nej, nej, nej. Du skulle få problem som du inte är medveten om idag. Fortsätt spara till ditt slutmål, det är inte så långt borta. Kämpa på och lycka till.
Helt rätt. Pantbrev, lagfart men såklart även mäklararvode och RISK. Tänk om du får mindre för huset än du sålde det för? Får du mer så ska det betalas vinstskatt eller uppskov…
Jag ser inte hur hyreskalkylen ska gå ihop heller.
Jag håller själv på med uthyrning som business och utan att veta vilken stad du bor i känns 36.000kr i hyra per månad alldeles för optimistikt för ett hus med värde på 4 - 4,5M kr… Med den prislappen är det troligtvis mellanstora till mellansmå kommuner, och då stämmer ej priset, om du inte ska hyra ut separata rum eller via AirBnB eller liknande.
Amortera är ju en form av sparande så det tar jag inte med i den ekonomiska analysen.
Men om du väldigt gärna vill ha med 250k i amortering på utgifterna så blir det ett nettominus med 144 tkr. Pengarna räcker inte. Och då har vi inte ens räknat med lagfart, pantbrev, mäklararvode och alla mjuka värden - som all tid du får lägga på att köpa hus, hitta hyresgäst, underhålla hyresgäst, sälja hus osv.
Håll i pengarna och köp huset du vill bo i är mitt råd.