Köpa hyresfastighet av svärföräldrar

Helt klart, för som exempel en av lägenheterna nu, 5900kr/mån för en tvåa på 58kv med öppet kök/vardagsrum 1mil utanför Visby, och då är elen medräknad (ca 300kr)
Tycker de är lite billigt

Swedbank ringde idag, max 60% där med (vilket i vårt fall blir 40% i handpenning = 1,2m)
Så ja, nästa bank. Vill inte ge upp då detta är en sådan bra chans till ett bra pris, under marknadsvärdet

Min fru säger, “vi kan köpa det för 1,5, säger att resten är i gåva, 6-12 månader lånar vi upp huset på den andra 1,5m så mina föräldrar får resten”

Nu får ni rätta mig, men jag säger att det inte funkar, dels så tänker jag att man inte får låna upp så mycket på huset?
Visst ger vi 1,5 och de är värderat till 3,2 just nu (förmodligen mer senare) men det måste väl finnas någon hållhake?

Dessutom kan vi ju inte bara ge bort 1,5m??

Hur tänker hon nu?! Hade inte dina svärföräldrar lån på 2 miljoner? De måste ju lösas. Dessutom åker de på några 100 000 i reavinstskatt.

Hur seriös är värderingen? Finns det någon annan värderingsman som kan anlitas? På papperet ser värderingen låg ut, men visst fastigheten kanske inte är värd mer.

Ja precis och de måste de ju minst bli av med.

Det var Länsförsäkringar som gjorde värderingen (det är dom som står för bolånet som svärföräldrarna har nu) och som han sa “vi gör värderingen oberoende över om huset ska säljas eller om det ska användas som underlag till ett utökat lån” jag tänker ju lite så att dom kan ju lägga det lite lågt om dom inte vill låna upp de så högt, för jag tycker också att 3,2 (±200k som det stod) är i underkant med tanke på hur huspriserna ser ut här på Gotland.

Swedbank sa direkt att för att dom ska räkna på det klokt så ska dom göra en egen värdering, men hon kunde reda efter att läsa taxering betäckningen 321 säga att det inte blir mer är 60% i belåning.

Typkod 321 innebär att det finns både bostäder och lokaler. Hade ni inte byggt om lokalerna till hyreslägenheter?

Ja nedervåningen är en föredetta affär som dom byggt om till fyra lägenheter.
Men det finns en lada med garage på gården också, så förmodligen där av “lokaler”

Tillhör garaget lägenheterna är det tveksamt om typkod 321 är rätt. Kolla gärna detta.

Nja nej men vi kan kalla det mer för verkstad än garage då. De är inget som hyresgästerna har tillgång till men det tillhör ju dock fastigheten. Har funnits planer på att bygga lägenheter där ute sinom tid också men det är ett annat kapitel just nu. Den Byggnaden funkar mest som förråd just nu

Okej har några frågor, kanske lite dumma, men jag sitter och spånar lite medans jag väntar svar från Sparbanken.

När banken säger 60% ja eller 85% som är det vanliga, då grundar dom det på marknadsvärdet (utropspriset) eller hur, men om vi leker med tanken, marknadsvärdet(värderingen) 3,2. Och vi bara skulle behöva ge 2, får vi då lån på 60% av 3,2 eller ändrar dom sig och drar 60% från 2 då?

Ja om vi skulle få till något sådant så kommer de ändå innebära att vi är skyldiga svärföräldrarna pengar, ska försöka googla lite regler/lagar men jag förstår ju att vi inte kan köpa det för 2 och ge dem 600k vid sidan av varken innan eller efter (tänker på att den där miljonen de vill ha utöver att bli av med sitt lån kommer få skattas bort minst 350-400k)

En kollega sa “dom kan väl låna upp en mille på huset nu, men att de lånet går till er” de låter lite koruption :thinking:

Nu är det ju dessutom så att jag utgår från Länsförsäkringars värdering, och den är ju rätt orelevant ifall det blir en annan bank då dom kommer vilja göra en egen värdering men men.

Detta blev långt, hoppas du har tålamod med en rookie på detta ämne :sweat_smile:

Hur tänker din kompis nu?! Skulle dina svärföräldrar mot förmodan få ett lån så hjälper inte det. Deras lån mot säkerhet av fastigheten måste lösas när fastigheten säljs. Får ni då inte motsvarande lån så går det ju inte.

Har inte alls speciellt bra koll på något av detta men vill ändå flika in.
Om svärföräldrarna har lån på fastigheten på 2miljoner och fastigheten är värderad till 3,2 miljoner så har de väl rimligtvis bara gjort en vinst på 1,2 miljoner? Och vinst på detta är väl 22% vilket blir 264 000 kr i vinstskatt. Utöver de så brukar man väl få dra av skatt för renoveringar och underhåll, borde inte 264 000 vara worst case och vi egentligen pratar om en mindre summa?

Sen kan de ju även vara värt att göra en koppling till att banken förmodligen lagt en gräns på 60% belåning av en anledning. Är ingen naturlag att allting alltid går upp.
För en som jobbar inom byggsektorn så finns de en hel del kostnader som kan dyka upp på ett hyreshus som man bör ha i åtanke. Speciellt som liten fastighetsägare. Hur ser de ut med underhåll vad är räknat in där? När är tak bytt, hur gamla är stammarna osv?

Räknas inte vinsten på mellanskillnaden vad dom gav för fastigheten (1,2) och vad den sälja för?

Varför 60% gränsen är satt vet jag inte, men de menar på att de är deras regler som styr när det blir ett företagsköp, pga de taxeras som uthyrningsfastighet.

Nej visst är det så, men huspriserna här på Gotland har blivit skrattretande senaste åren, jag har kompisar som gav 800k för hus för 7år sedan, idag lägga det inte ens ut något på Hemnet för under 2m.

Ja jag är hantverkare också, som du säger så får man ju räkna med att stoppa undan alla pengar men kan i början så man har en buffert.

I och med att lägenheterna byggdes 2010-13 så är 95% av stammen utbytt, taket är bytt 2004. Något större som börjar bli dags är fönster byte.

Haha aa Jo precis nu när du säger det, hela deras lån måste ju tillbaka… då skulle det isåfall vara större chans att farsan lånade upp på någon av sina två hus.

De är ju samma där, om vi skulle kunna köpa det för 2 och tänker att vi kan betala dom resterande pengarna efteråt när vi lånat upp på huset, dels är man ju aldrig helt hundra på att man kommer få låna upp på det, dessutom är de lite synd att låna upp de pengar som man egentligen kunde lagt på underhåll

Nej, detta har du inte koll på. Hur högt fastigheten är belånad har inget med reavinstberäkningen att göra. Reavinstskatten på hyreshus är för övrigt 27 procent och inte 22 procent.

2 gillningar

Nä misstänkte att de skulle vara skillnad på bostäder och hyreshus så de var ju bra att veta att de är högre vinstskatt.

Ja att belåning och reavinstskatt inte har direkt koppling har jag koll på. Däremot antog jag att de lånat för att köpa fastigheten och inte använt fastigheten som konsumtion. Om man köpt en fastighet för 1,2 miljoner och sedan har lån på fastigheten för 2 miljoner borde man väl rimligtvis ha renoverat eller ökat värdet på fastigheten för 800 000? Måste man betala vinstskatt på renoveringar och övrigt underhåll när de gäller hyreshus? Eller får man dra av dessa kostnader?

På nyinvesteringar gör man en avskrivningsplan. Renoveringar typ ommålning etc drar man direkt.

Precis som villaägare höjer huslånet för att byta bil, så kan en ägare av hyreshus göra likadant. Förekommer oftare än vad man kan tro.

1 gillning

Känns just nu som att de verkar skita sig med köpet i alla fall…

Om vi skulle få fastigheten för ta över deras lån, så kan vi ju inte låna upp huset sen efter för att “ge bort 600k” vi kommer lixom inte ifrån att dom vill ha 1m utöver att bli av med sitt lån och vi måste isåfall få ihop 1,2m i kontantinsats

Får uppdatera lite, vi fick igenom det!
Blev långdraget men, vi fick en ny värdering av Fastighetsbyrån, 3,8m
Sparbanken lånar ut 75%, vi ger 3m och vi är i mål med bättre förutsättningar än jag hade hoppats på, så när på att de ska skrivas under här näst.

Finns en grej jag dock inte är helt nöjd med och det är räntan på bolånet, 2,25 rörlig, är det en rödflagg eller?
Bankmannen menar att de inte gick att få lägre på denna typ av fastighet, vi tänker ju mest att detta är enda chansen nu, och jag får ändå för mig att de vet banken, därav “hög” ränta.
Dessutom att de kan ta en högre ränta då dom vet att de är hyresgästerna som “betalar” lånet.

Känns ändå förväntansfullt och man har ju spånat många idéer under tidens gång, i med att vi redan bor i fastigheten så har vi ju ett bra försprång vad gäller att “komma igång”

2 gillningar

Jag har bra erfarenhet av Handelsbanken och SEB gällande belåning på hyresfastigheter. Dubbelkolla vad de kan erbjuda.
Även märkt att lokala sparbankskontor är populära på “landet”.