Köpa in mig i sambons bostad

Hej! Jag har en del funderingar kring vad som är bäst mest rättvist i frågan om att köpa in mig i min sambos bostad

Jag bor tillsammans med min partner i hans hus och vi delar på el och värme men jag betalar inte något för lånet. Jag äger en lägenhet som jag för närvarande hyr ut. Jag får hyra ut den ett år till. Vi har börjat prata om möjligheten att jag köper in mig i hans hus när jag har sålt min lägenhet. Min lägenhet verkar dock just nu inte kunna bli såld för det jag köpte den för och jag kommer troligtvis gå med förlust. Frågan är om jag ska försöka sälja min lägenhet om ett år och köpa in mig i min partners hus med det jag ändå får ut. Huset ligger på ett väldigt bra läge som är alltmer attraktivt och har under de senaste åren gått upp i värde. Alternativet (som jag ser det) är att jag bor hos min sambo utan att vara delägare och betalar för lägenheten under ytterligare ett år för att se om priserna kan återhämta sig och jag kan få ut mer från lägenheten.

Har någon varit i liknande situation och hur har ni isåfall resonerat för att det ska bli så rättvist för alla som möjligt.

Jag tycker det är snett redan nu. Du borde åtminstone betala för räntan på lånet. Sen tycker jag absolut att du borde köpa in dig på halva bostaden. Då blir det betydligt lättare att göra det rättvist och bra för båda.

Det man kan fråga sig är väl om du ska betala din del baserat på nuvarande värde eller om du helt enkelt bara ska betala halva kontantinsatsen och halva amorteringsbeloppet som din partner lagt in under åren.

2 gillningar

Om du får in tillräckligt för din egna bostad just nu så att du åtminstone går ±0, så borde ni dela på alla kostnader för hans hus exkl renovering och amortering. Sen hur ni delar det finns det olika modeller för (ex procentuellt av hur mycket ni tjänar, om det ex är stor inkomstskillnad mellan er). Men jag tycker att alla utgifter för huset borde ni dela på. Går du back på uthyrningen tycker jag du ska få dra av den summan, men du hyr väl inte ut så du går minus?

Även om du går back i att sälja lägenheten nu, så finns ju stor risk att hans hus ökar mycket i värde om ni väntar ett år för att se om du ev kan få mer för lägenheten. Och då står du ju i en sits att få betala mer för huset än du hade gjort om du köpt in dig nu. Om det är så att du pga du går minus på en försäljning och därför får svårt att köpa in dig i huset, så kanske det går att ordna med en revers. Och där du då sparar ihop det beloppet under några år för att sen betala i en klumpsumma och då riva reversen.

Gå bara inte i den fällan sin en jag känner gjorde: de skrev en revers när hon köpte in sig i hans bostad. De kom överens att hon skulle göra avbetalningar på denna revers. De ändrade aldrig reversen under tiden eftersom hon litade på honom. Sen tog det slut, och bostaden såldes. Han fick merparten av pengarna pga reversen, då det var svårt att bevisa att de där tusenlapparna hon betalt honom extra varje månad var en avbetalning för reversen. Hon hade inte råd med advokat :woman_shrugging:

2 gillningar