En “normal” kommun lär inte göra det, men med tanke på ökande korruption och otyg i offentliga miljöer så är ingenting omöjligt.
Jag har svårt att se hur du resonerar i detta fall. Visst kan det vara en bra idé att skapa sig utmaningar i livet, men då måste det ju också finnas en potentiell vinst/utveckling med det. Vill man utmana sig själv och aktivera sig i en brf-styrelse så finns det mindre riskfyllda alternativ i lite större föreningar.
I det här fallet handlar det mer om att en större del av ens ekonomi blir bunden till hur två andra familjer väljer att agera. Dessa två familjer kan varken röstas bort eller rundas utan man blir beroende av att de går att resonera med, att de har en del insikter kring husskötsel och att de sköter sin ekonomi. Och att de, om de säljer, säljer till någon vettig.
Det är i mina ögon direkt vårdslöst att rekommendera en sådan risk som en bra idé.
Då rekommenderar jag att du läser igenom mitt inlägg! I slutet av framgår det att jag rekommenderar att titta på andra objekt - såvida den potentiella vinningen (som jag även beskriver i inlägget) inte stämmer in på TS.
Förutsatt att du inte är kryptiskt ironisk så kan ju allt det där upplevas i en större förening som inte är så minimal.
Ja, i så fall lär kommunen få gå med i styrelsen varken man vill eller ej. Blir inte styrelsen fulltalig skall föreningen likvideras.
Undrr alla år i branschen har jag aldrig hört talas om att en kommun köpt en lägenhet i en brf med enbart tre lägenheter.
Att det finns risker med små föreningar tror jag TS förstått nu… Frågan är ju vad han får för “risken”? Är lägenheten ovanligt fin till ett bra pris? Då kanske det är värt risken? Men får man inget för den ökade risken hade jag nog avstått…
Hej!
Jag har själv erfarenhet av en mindre förening (7 lgh varav 1 var hyresrätt). Fördelen var främst att vi kunde sköta visst underhåll själva till lågt pris, men det blev ibland ganska mycket att göra, framförallt när några av eldsjälarna flyttade.
Bankerna är ganska svårflörtade när det gäller små föreningar, både för köpare (ibland vill de inte låna ut alls) men också mot föreningen. Om någon dessutom hyr ut sin lägenhet (svårt att vägra) så faller det lätt bort en person som ska sköta allt runtomkring.
Jag skulle hålla mig borta från mindre föreningar. Om jag skulle köpa, har jag 3 krav;
- Väsentligt lägre inköpspris gentemot liknande lägenhet i större förening
- God ekonomi (med låga skulder)
- Stora lägenheter (då bor folk längre)