Köpa lägenhet på en solig plats utomlands (Spanien, Portugal eller Turkiet), någon som har erfarenhet?

Hej
Jag har haft en fastighet i Spanien på solkusten i 3 år nu.
I det här området går det absolut att hyra ut flitigt så det täcker kostnaderna för att driva ditt boende.
Bästa uthyrningsmånaderna är juni-september men har även haft enstaka gäster i april, maj och oktober.

För att hyra ut måste man ha en licence som säger att just din bostad har det som krävs för att hyra ut. Badrum, A/C etc.

Jag har använt mig av AirBnb och VRBO för att marknadsföra min fastighet. De här båda sighterna är kompatibla med varandra för att bl a minimera dubbelbokning vilket är jättebra.

Jag har även haft ett serviceföretag på plats som tagit hand om gästerna. In-utcheckning , städ och lite annat fix. Om gästen fått problem med ngt så har de kontaktat det här serviceföretaget direkt istället för att gå via mig.

Det vi hade fokus på när vi skapade vårt andra hem i Spanien var att allt som en gäst vill ha ska finnas på plats. Jag har rest en hel del i världen och bott på många otaliga hotell.
Det är bara att gå till sig själv, Vad uppskattar du när du hyr ett hotellrum/boende Och vad är det du tycker mindre om. Skapa ditt boende utefter det så kommer du att ha nöjda gäster.

Jag kan tänkta mig att det är ganska enkelt att hyra ut om man äger ngt längs Spaniens kustlinjer. Jag vet att i bl a Barcelona och på Mallorca så har man hårdare restriktioner för att hyra ut.

När vi valde Spanien så tänkte vinodlare på tillgängligheten.
Det ska vara enkelt att ta sig dit. Gärna direktflyg från närmaste flygplatsen hemma i Sverige
Vi valde också Spanien för att vi fick en känsla av att de var mer vana vid att ha utländska ägare till sina fastigheter och har ett väl uppbyggt system för det.
Om man jämför med t ex Frankrike så är Frankrike mer byråkratiskt och har fler och högre skatter.

Om målet är att hyra ut så kolla då upp om det är ett attraktivt område att hyra i. Kolla på t ex uthyrnings sighterna om det är fler som hur ut i området så att det finns potential.

En sak ska man ha i åtanke vilket jag tycker gäller det mesta man gör. Det är alltid dyrare än man tänkt/räknat från början.
Hoppas detta gav dig ngr idéer
Ulrika

18 gillningar