Köpa lägenhet som ung student med föräldrars hjälp eller inte?

Hej! Jag är 23 år gammal och har nu länge drömt om att flytta hemifrån. Efter studenten har jag arbetat och sparat ihop pengar, börjat studera, slutat studera och nu har jag ett halvår kvar på en folkhögskola. Planen till sommaren är jobb och att till hösten börja studera. Jag tror jag hittat en utbildning som jag kommer trivas med och som är trygg samt relativt välbetald.

När jag börjar den här utbildningen hade det varit väldigt skönt att bo i staden där jag vill plugga, Göteborg. Tyvärr är dock bostadssituationen som ni vet speciellt svår just i den staden. Optimalt vore om man fick tag på en trevlig studentlägenhet relativt snabbt men jag vet inte om det är möjligt. Jag pratade med mina föräldrar om det är går att köpa en lägenhet och detta var vad vi kom fram till:

Det finns chans att vi kan låna pengar tillsammans och köpa en lägenhet. Vi har tittat på lite olika men troligtvis kommer det landa på cirka 2 miljoner, en etta som inte ligger i “otrygga” områden i alla fall.

Jag förstår att detta blir dyrt, jag kommer då använda mina sparade pengar och troligtvis ändå ha ganska stora utgifter. Det kanske kan bli cirka 6000-7000 per månad, beroende på så klart. Jag planerar att ta fullt CSN samt jobba och är extremt sparsam av mig så jag tror det är möjligt.

Min fråga är helt enkelt, är detta helt jäkla idiotiskt?

Jag förstår att det kommer bli dyrt men detta är verkligen något jag drömmer om och vill allra mest. Har ingen dyr livsstil så jag tror som sagt att jag kommer klara mig bra men vad finns det för dolda kostander? Är det något jag inte alls tänkt på? Om jag vill flytta til en annan stad om 5 år, är det kört då? Kan man hyra ut, sälja? Skriv gärna vad ni tror men kom ihåg att det är jag som vill göra det här, jag förstår att ni antagligen inte gjort samma sak så utgå inte ifrån er själva

Tack för mig// Ny här

3 gillningar

Du får räkna med cirka 10-25 000 kr i utbetalningar om du köper en lägenhet för 2 miljoner kronor.

Ränteavdraget som är extremt förmånligt får du inte heller ta del av då du går på bidrag och lånar pengar.

Du måste räkna med alla kostnader: ränta som kan gå från 0-10%, amortering som är 3%, avgift som kan höjas 10-50% varje år, sen kostnad som el som också kan öka flera hundra procent under vissa år, vatten och värme, internet och tv osv.

Skulle aldrig gjort det under min studietid. Bara i så fall om ni kan lägga in en miljon så att du bara har 50% belåningsgrad, bara då, tycker jag.

Fixa en hyresrätt, försök få förstahand och annars andrahand på blocket, finns hur mycket ledigt som helst i storstäderna ifall man inte är kräsen alls.

1 gillning

Det går kanske hitta något billigt ute på Djävulsön ( Hissingen ), även Möndal har blivit dyrt. Angered är ett alternativ. Ett väldigt jobbigt tips är att pendla ifrån Borås.

Är du säker på att man inte får göra ränteavdrag, enligt ICA Banken får du göra det vad jag hittade. Sen förstår jag att det blir dyrt varje månad men 10- 25000 låter väl lite väl mycket. Tänker att vi låser räntan i några år (3,5% hittade jag på SBAB), avgift kan naturligtvis höjas borde inte vara tusenlappar i alla fall. Om jag har 14 000 i CSN plus 5000 från jobb kanske är det väl inte omöjligt?

Du verkar klok och kunnig så uppskattar din kommentar! Vad tror du om att sälja sen eller hyra ut om man vill flytta?

Vet att dessa är billigare alternativ men det känns otryggt. Om jag ska flytta vill jag nog helst att det ska vara RELATIVT centralt

Som du beskriver dig själv så verkar du inte vara en person som är ute och bärsar på stan i tid och otid. Håller man sig hemma efter 21:00 så är de flesta orter trygga.

3 gillningar

Eftersom du tar lånet tillsammans med en förälder så kan den dra av räntan i deklarationen så det är inga problem.

Tyvärr är man det :wink:

1. Föräldern han tar lånet med kan dra av räntan.

2. 10 % ränta är oerhört osannolikt.

3. Jag har aldrig hört talas om att man behöver betala för vatten och värme separat, det är alltid inbakat i avgiften.

1 gillning

Finns trygga och bra områden även på Hisingen, det är stort :slight_smile:
Har du kollat studentlägenheter på homeq? Tycker det brukar dyka upp en del där från mindre hyresvärdar

Jo det händer allt oftare. Då brukar det iochförsig stå -avgift plus obligatoriskt tillägg för vatten å värme.

1 gillning

Jag tycker det låter som en bra lösning. Du kommer bo bra under din studietid vilket är en ynnest, du gör sannolikt inget dålig affär, dina föräldrar blir säkert glada att kunna hjälpa sitt ”barn”, att leva lite fattigare i övrigt tror jag kommer kännas ok under studietiden då de flesta andra kursarna också kommer att leva så.

2 gillningar

Jag studerar för tillfället och har flera kursare som gör liknande, tycker det verkar som ett rimligt upplägg.

Jag skulle inte göra så själv. Att köpa en lägenhet är idag ett såpass stort steg att köpet bör vara långsiktigt. Det är ingen vettig idé att sträcka marginalerna till max som student och bli tvungen att jobba extra en massa för att ha råd. När du är klar med utbildningen kommer dina marginaler att vara andra och då blir bilden en annan. Du bör samtidigt vara beredd på att flytta vid behov när du ska söka jobb.

Jag tror inte på idén om ”svår bostadsmarknad”. Det enda som är svårt är att specifikt hitta en egen lägenhet. Att hitta någonstans att bo bör inte vara svårt ingen meningen. Nivån med egen lägenhet som student är bortskämd.

Hur ser andrahandsmarknaden ut i göteborg?

Värt att tänka på är att en brf inte behöver godkänna medlemskap tex föräldrar/barn om det blir tydligt att inte alla ska bo tillsammans i bostadsrätten. Den kan godkänna detta och då ta eventuella konsekvenser OM problem skulle uppstå någon gång under framtiden. Som alla föreningar har inte en brf nytta eller anledning att ha medlemmar utanför föreningen.
Eventuella lån kan då behöva lösas mellan föräldrar och barn utan brf som pant, vilket kan ge en högre räntekostnad.

Välkommen till forumet @ilikeapples!

Jag tycker inte det är idiotiskt och kommer väl förmodligen hjälpa mina barn på liknande sätt när det är dags för dem. Men, jag skulle vilja kasta in ett annat perspektiv - ibland är det lätt att vi löser ett problem med pengar bara för att det går / är bekvämare. Om du inte hade haft pengarna, vilka sätt skulle du försökt lösa problemet då?

Inte för att jag säger att du måste göra det på det sättet, men det kan vara en intressant övning. Jag delade t.ex. lägenhet med kompisar, Caroline har bott andrahand och så vidare…

1 gillning