Hej letar bostad just nu o brukat kolla på såna som kostar runt 1mil till 1.3 mil
Men har nu hittat ett annat område nära det jag tänkt mig där det säljs en lgh för 575k med månadskostnad på 4700kr.
Lägenheter jag kollar på är 2or i de flesta är runt 50 el 60 kvm, denna billiga är 60kvm.
Den har allt jag vill ha men ser lite skruttig ut, kommer vilja byta ut köksluckor o renovera badrum (lägga in ny våttapet iaf) sen kanske man måste måla om lite osv
Den säljs av föreningen o har bara varit hyreslgh tidigare.
Föreningen har hööög månadsavgift pga många utgifter för underhåll just nu men verkar va en bra stabil förening, låg lån per kvm osv
Undrar om det är värt det att köpa detta o investera i renoveringar och sedan hoppas att månadskostnaden sjunker i tid tills jag ska flytta så att jag kanske går med vinst då? Eller kommer jag bara förlora pengar om jag renoverar här…?
Såg att lgh i det området som har cirka 4500 i hyra ist för 3500 i hyra är typ 300k billigare i slutpris, så kanske värt det?
Att bara hoppas på att månadsavgiften ska sjunka av sig själv tycker jag inte du ska göra. En bostadsrättsförening höjer inte månadsavgifterna för skojs skull, det finns antagligen en bra anledning att månadsavgiften är hög. Det är väldigt viktigt att man förstår varför månadsavgiften är så hög och exakt vad pengarna går till. Då kan man även svara på frågan om månadsavgiften kommer sänkas i framtiden.
Det här är en varningsflagga tycker jag. Föreningen säljer sin hyreslägenhet för att dom behöver ha in pengar nu istället för att ta in mer pengar totalt på sikt. Alternativt så har dom haft dåliga erfarenheter av att ha hyresgäster.
Nja, en bostadsrättsförenings kärnverksamhet är att upplåta bostader, inte att hyra ut dem. En försäljning är helt naturlig och behöver i första hand inte innebära att det sker av ekonomiska skäl.
Som hyresvärd har man ett helt annat ansvar för lägenheten. Dessutom kan man inte ålägga hyresgäster att vara delaktiga på städdagar mm.
Sänkta avgifter låter trevligt men inte så sannolikt. Går ju kontakta styrelsen och fråga hur avgifterna ser ut framöver om infon inte går att hitta på annat sätt.
Marknadsvärdet på liknande lgh kanske kan ge en bild av hur mkt det är värt att renovera för? Prata med mäklare vad som brukar vara lönt i området, vet inte hur objektiva de är men det är åtminstone en möjlig tillgång till info från någon som känner om området?
Jag är ingen expert men några förslag jag själv anv tidigare.
Som hyresvärd kan du inte säga upp en hyreslägenhet hur som helst. Troligtvis har hyresgästen bestämt sig för att flytta, och då passar föreningen på att sälja den.