Köpa loss bil från eget AB eller leasa ny

Lite så jag tänker. Om jag säljer bilen tillbaka till bilförsäljaren dvs det han väljer att köpa in den för så kan jag lika väl sälja den till mig själv för samma summa.

Jag tror ändå man ska se det här i ett privatpersons-perspektiv och inte ett företags. Ta det här scenariot:

• Ditt bolag säljer bilen till dig själv för 275k, trots att bilförsäljaren senare sätter en prislapp på 350k mot den privata marknaden. Vi säger att motsvarande bilar säljs till det här beloppet på blocket och andra onlinetjänster med.

• Du har tagit in offerter från 2-3 bilhandlare där inköpspriset ligger på 275k. Din motiveringen lyder därmed att företaget skulle sälja för 275k oavsett om du säljer till en bilhandlare eller dig själv och det därav inte spelar någon roll.

• Efter ett par månader får sambon en förmånsbil så du lägger ut bilen på blocket för 350k och säljer den till marknadspris (för privatpersoner). Du har nu tjänat 75k eftersom du hade möjlighet att köpa den till ett underpris.

Men som @Robinjoh var inne på så är säkert risken för förmånsbeskattning mer eller mindre obefintlig och praxis från större byråer, som @Paladium skrev, verkar även gå på den här linjen. Så man borde vara på det säkra. Tycker ändå det är intressant att det här är OK. Funderar man att köpa en bil som egenföretagare bör man ju helt klart överväga att gå den här vägen.

Hejsan!
Jag är lite i samma sitts, där jag funderar på att köpa loss min förmånsbil, sprang på denna tjänsten Xcocar är det någon av er som har testat den?
Tacksam för svar

Marknadsvärdet är det pris som mottagaren av en förmån normalt får betala på orten för motsvarande förmån

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.6/321420.html

Vad ska den tjänsten bidra till? Typ ringa ett samtal till leasingbolaget? Känns lite märkligt att de marknadsför sig med “ingen förmånsbeskattning”. Köp bilen till marknadspris så är det ju en onödig “tjänst” att betala för.

Hej igen…
Jag har nu efter jag bytt förmånsbil löst ut den gamla bilen via @xcocar.se. Affären gick smidigt och vi fick en vettig värdering av bilen.
Så en rekommendation ligger nära till hands

Spelar ingen roll.
Marknadspriset beräknas inte på vad du får för erbjudande av bilförsäljare.
Du behöver snarare värdera bilen på t,ex kvd