Köpa maximal lycka på en begränsad budget | Lilla radhuset eller drömhuset på landet

Först lite om oss. Vi bor just nu i en 3 rummare på plan 3 med en 3 åring. Det är inte optimalt men nu tittar vi på annat. Just nu bor vi centralt i ett område vi älskar. Bara att cykla och gå in till stan, men nära ut i naturen och nära till alla våra vänner.

Vi funderar på ett barn till och har (tyvärr) flera platsintensiva hobbys som bl.a. snickeri, måleri, broderi. Vi gillar också att baka, sylta och safta och skulle älska fruktträd/bärbuskar. Skulle vi kunna köpa en villa här skulle det vara perfekt men det finns inte en chans att vi har råd med det detta sekel typ.

Radhusen här, som typiskt sett är ganska stora också, skulle vi ha råd med om vi sålde allt vi ägde och åt nudlar för alltid. Men det är vi inte så sugna på heller.

Så, vi har kokat ned det till två alternativ som representeras av två olika objekt vi ska på visning på nästa helg. Vi kan kalla alternativen:

• Det lilla radhuset i stan och
  • Drömhuset på landet.

Båda objekten (och denna typ av objekt i allmänhet) kostar ungefär lika mycket.

Det lilla radhuset

Det lilla radhuset är en fyra rummare i ett angränsande område. Fördelar: Närhet till stan och vänner. Liten bakgård inga fruktträd men man kan klämma in nån bärbuske. Om man gör om lite på övre plan kan man få det till ett till litet rum så att barnen får varsitt rum samtidigt som det finns plats för vardagsrum och pysselrum.

Större snickeriprojekt får inte plats men vi har kollat upp att det finns ett makerspace i närheten. Nackdelar: Det skulle nog kännas lite trångt direkt då vi i lägenheten nu har 3 stora förråd och radhuset bara har ett. Lite tråkigt med ett radhus då vi gärna skulle leva ut husdrömmarna lite och är händiga, gillar trädgård etc.

Drömhuset på landet

Ligger 35 min bort från stan med bil 1 h bort med buss. Fördelar: Stort, fantastisk trädgård med plats för alla fruktträd man kan önska sig, plats för egen verkstad, rum åt två barn och eventuella misstag ;). Ostört. Nackdelar: Läget, men förskola och skola är nära och finns en ICA på cykelavstånd.

En av oss pendlar redan (och den får faktiskt lite närmre) men den andra tvingas åka en halvtimme vilket inte är mycket men kräver en till bil (vi har i dagsläget en) och om denna skulle byta jobb skulle det kunna bli meckigt pga att den tvingas pendla åt fel håll.

Mindre spontanhäng med vännerna i parken och inga promenader till stan. Dessutom finns i just detta fall behov av fasadbyte relativt snart och vi är händiga men (ev?) inte så händiga att vi kan göra det själva. Så mindre kvar i plånboken blir det ju trots allt men det skulle nog gå runt.

Så missar vi nått? Hur ska vi tänka? Just nu försöker vi liksom köpa oss största möjliga lycka för pengarna.

1 gillning

Vad är viktigast för er, närheten till gamla vänner eller utrymme och trädgård till familjen ?

1 gillning

Det är väl det som är lite problemet. Båda saker är viktiga och det är liksom svårt att se framför sig hur det kommer bli när man väl flyttar. Kommer alla vänner (som också bor i lägenhet med barn) flytta snart ändå? Kommer det vara trevligt att hänga i nått makerspace? Hittar man en massa nya vänner på landet? Kommer radhus kännas trångt dag 1? Så blev det lite när vi bytte upp oss från 1a till 3a. Vi fick mer utrymme men det kom ett barn samtidigt och vi hade sämre förvaringsmöjligheter i 3an.

Letar efter erfarenheter men också input på dolda kostnader som vi inte tänker på. Huset har tex bilkostnader, radhuset måste man hyra in sig i ett makerspace tex. Samt om nån har nått jättebra sätt att ställa upp för och nackdelar och prata om dem som par. Det är inte det att vi inte är överens men vi är mest överens om att vi inte vet vilket inte är hjälpsamt. Att gå på visning är såklart ett första steg.

Jag och min sambo köpte hus tidigare i år. Vi har kollat hemnet i flera år och sprungit på säkert 30 visningar av olika hus och radhus i olika områden (bor i Stockholm och har kollat väldigt mycket i alla olika väderstreck).

Har ni verkligen bråttom? Måste det vara ett av dessa två? Eller kan ni gå på dessa visningar, känna efter, gå på några till över tid som verkar fina för att bilda er en uppfattning om vad ni tycker är viktigt?

För oss landade vi i att det blev viktigt med fristående villa med “stor” trädgård, gärna mysig gata för barnen att gå ut och spela bandy på, och mycket plats för förvaring/projekt/gym etc. Tvättstuga och grovingång blev hårt krav. Kraven om garage försvann, osv. Vi båda jobbar en del hemifrån men struntade ganska mycket i att bo nära kompisar - de kommmer också flytta snart, tänkte vi - och ska vi då bo kvar nära i något sämre för att hänga med några som inte finns kvar?

Men hur ni värderar detta, och annat, kan nog bara ni veta :slight_smile: men mitt tips är väl att gå på visningar och försöka att inte ha bråttom. Och jag hoppas tipset kommer tidigt nog för er, annars får jag bara önska er lycka till på visningarna :blush:

3 gillningar

Mitt förslag är att ni testar upplägget med att bo på landet under en period innan ni bestämmer er. Tex hyr ett hus under några månader. Gör en reality check vad ni kan tänka er.

Min erfarenhet är att ju fler rörliga delar som livet har (mycket hus att ta om hand, flera bilar, pendling, måste ta bil till dagis och mataffär, skjutsa barn överallt) desto mer krävande och tyngande blir livet. Det blir så många måsten att hantera men om ni är ok med det vet ni bara om ni testat. För min del är det inte värt det i längden.

Jag rekommenderar som alltid kombon lägenhet i stan och sommarhus på landet. Då slipper man dessutom uppleva mörker och kyla på landet på vintern. Radhus skulle jag skippa helt.

5 gillningar

Det finns flera filosofier

• Göra maximal nytta. Påverka sitt liv och omgivning i en positiv riktning. Då är panelbyte ett tillfälle att göra nytta, ta ställning och påverka sin vardag. Motsatsen till att vara förlamad i en sjukhussäng.

• Att göra minimal nytta. Lycka kommer från att inte göra någonting. Gärna i lotusställning. Då kanske lägenhet eller någon form av långtidsboende skulle passa? Eller en sjukhussäng?

Det finns säkert fler perspektiv. Det hade varit lättare att ge råd om ni visste vad som gjorde er lyckliga. Eller om ni hade en stadigare grund för beslutsfattandet än “lycka”.

Asså, det är inte så bråttom men dessa två är (tror vi) representatova för ungefär hur alternativen ser ut.

Det är omöjligt för någon annan att svara på detta. Det är ju inte något som är “bättre” än det andra alternativet, de är bara olika i vad man tycker om att göra etc.

Radhus t.ex. är för vissa den gyllene medelvägen, men för vissa, som simino ovan, “varken hackat eller malet”. Finns inget som passar alla.

1 gillning

Vi köpte ett radhus i en förort till Stockholm när vår dotter var liten. För oss var det en kompromiss att ha en liten trädgård och att bara kunna gå ut i trädgården med allt stök vad gäller barnvagn, skötväska etc. som man behöver få med om man bor i lägenhet. Vi bodde där i nästan 15 år. Samtidigt… jag drömde om att fixa i min egen (större) trädgård, att känna att vi bodde i ett hus som vi vill vara i tills vi var gamla. Vi hade gemensam parkering i området och det blev en del släpande med matkassar etc. Det blev också något av ett generationsskifte i området vilket också gjorde det osäkert vilka grannar vi skulle få framgent. Man är ju ganska utsatt i ett radhusområde och är beroende av bra grannar. Vi kände också att vi ville göra om köket på sikt, men skulle det verkligen vara värt det om vi ändå skulle flytta över tid?
Till slut kom vi fram till att vårt drömboende var en friliggande villa och slog till förra sommaren. Det är fantastiskt och jag känner en sådan frid över att vara hemma. Vi har ordentligt med plats och jag njuter av huset varje dag, även om det inte är perfekt och det är en del att göra. Men det är också lite charmen, att få längta efter att ha råd att göra om det där badrummet. Jag känner verkligen att jag vill bo kvar här tills någon stoppar in mig på ett hem :wink: . Men det är jag.

Det jag hade tänkt på om jag var er:

• Värdera livskvalitén ni får av att bo på landet/nära stan i förhållande till tid och mervärde. Exempel: om man träffar vänner flera gånger i veckan kanske det är värt att bo nära dem. Men om större delen av er fritid läggs på era hobbies som skulle ge er mervärde i ett hus kanske det är värt den extra tiden/kraften som krävs för att träffa era vänner om det bara sker ett par gånger i månaden.
  • Transport. Att tänka på är om det är värt lite extra körtid för barnens eventuella aktiviteter, skola, vänner, jobb etc. Känns det jobbigt och logistiskt utmanande kanske det väger in för er allmänna livskvalité.
  • Den ekonomiska aspekten. Det är dyrt att flytta med mäklararvode, ev flyttfirma etc. Om ni fortfarande vill flytta till hus om några år kanske det är bättre att slå till nu. Samtidigt är ett radhus förhållandevis lättskött jmfr. med ett hus och har man otur kan de verkligen vara riktiga pengaslukare. Ett dåligt isolerat hus tenderar också att sluka pengar i uppvärmningskostnader. Mao: även om kostnaden är densamma för huset/radhuset så kan kringkostnaderna lätt dra iväg (du nämner själv att ni behöver en extra bil). Kostnader som ökade för oss var: sophämtning, delvis vatten (alla växter jag har nu), larm (vi ville ha larm när vi flyttade), försäkring. Nya huset hade bergvärme, så vi har faktiskt något lägre uppvärmningskostnader än innan.

Som @_Kalle redan nämnt finns det inget rätt och fel, det viktigaste är ju att man hittar den modell som passar en själv, och framförallt, det som ger mest värde över tid.

Tips: läs igenom ditt eget inlägg igen, sätt en etta på alla gånger du nämner fördelar med radhuset och en tvåa varje gång du nämner positiva delar med huset på landet, kanske har du svaret i ditt eget inlägg :wink:

6 gillningar

Ja, säger du att dessa alternativ är representativa för liknande objekt framåt och ni känner att ni vill ta beslut nu så är det väl bara köra på :slight_smile: lycka till!

Se gärna denna tråd: (Åtminstone början, sen spårar det ur lite.)

2 gillningar

Vi har samma situation, med skillnaden att vi inte var det minsta intresserade av radhuset.

Vi körde på ett stort hus på landet och är i te det minsta missnöjd med detta. Vi har plats för vänner och familj att komma över och bo en helg eller vecka.
Att byta panel är inte svårt, kan man titta på Youtube och hålla en hammare så går det bra. Jag håller på med garaget och ladugården just nu. Man tar det pö om pö för att hinna njuta också. Min lillebror(vi är båda betongbarn och har tjänstemanna jobb, dvs händiga för att vi vågar inte av erfarenhet eller yrke) har just bytt klart panelen och förnster på sitt hus. Han tog halva huset förra sommaren och halva i år.

Det som ni får tänka på är pendlingen. I den storstad som jag bodde i så hade jag 35-40min genom stan till jobbet. Nu har jag 45-50min men mindre köer. Jag tycker de extra 15min i trafiken är värt det. Det låter som att ni kommer ha lite mer omställning än vi hade med pendlingen dock.
Och våra vänner kommer mer än gärna på besök :slight_smile:

Alternativet för oss var en större lgh centralt med en större sommarstuga upp till 1timme. Alla andra varianter som vi tittade på känndes som mellanmjölk kompromisser. Så vi landade i det lantliga gårdsåhuset. Då kände vi inte att vi gjorde en mellanlandning på 5-10år utan gjorde det valet som vi ville ha långsiktigt.

2 gillningar