Lite komplicerat men jag måste tyvärr göra det.
Hade det varit en lägenhet i en riktigt bra förening och läge så hade jag nog tyckt du skall köra. Men med hus så kan det uppstå väldigt stora och dyra saker och då behöver man antingen vara väldigt händig eller ha en rejäl buffert (ett par hundra k+). En sån enkel sak, och i sammanhanget billig, som en värmepump kan gå sönder och du behöver punga ut med 100-200k etc.
Tack Guggen för svaret. Stämmer det du säger. Taket t.ex är original, från 1961, kan behöva bytas snart och de pengarna vet jag inte vart jag ska få dem ifrån.
Ägaren installerade en ny luftvattenvärmepump vilket är ju bra, men som du säger, shit happens.
Som ni förstår är jag väldigt sugen på huset och försöker hitta lösningar men jag måste realistisk också.
Å ena sidan…du kanske inte ska köpa hus utan bostadsrätt som du har råd med inkl marginaler så att du kan känna dig lagom trygg. Vore ju inte så väldans kul om du om ett år måste hänga ut skylten “till salu” för att du varje månad lever precis på gränsen. “Kalp” dvs “kvar att leva på” kan du be banken hjälpa dig med.
Å andra sidan…det är ju nu man kan göra sin kanske livs bästa affär. Folk är skrämda nu med hög inflation och höga boräntor dvs någon slags rea på bostäder i detta nu. Genom att pruta så hårt du kan och vara helt klar med bolånelöfte och egen insats så gör du dig populär hos mäklare och säljare. Sätt ett pris du kan och vill betala och säg att du vill skriva idag, då lär det bli fart på säljaren. Lycka till!
Helt rätt Tomas!! Bostadsrätt eller hyresrätt tills jag buffrat tillräckligt.
Risken finns att jag går på knäna och bli tvungen att sälja ganska snabbt. Det skulle göra riktigt ont!!!
Ska kolla Kalpen ocksa.
Tusen tack