Hej, det ligger ett förslag för 2026 att halvera förmånsbeskattningen för kollektivtraffikbiljetter. Se länk nedan.
Så jag började fundera på om jag kommer kunna använda det och om jag redan idag borde köpa SL-kortet (tunnelbana, buss…) på företaget istället för privat och förmånsbeskatta istället.
I realiteten använder jag kortet mest privat. Sen tillkommer några få resor per månad för affärsluncher etc (it-konsult). Kan jag ta kortet på bolaget och bör jag då aktivt logga de resor jag gör i tjänstesyfte? Jag antar att jag behöver kunna rättfärdiga kostnaden för ett månads-/årskort vs kostnaden som uppkommit om jag istället köpt enkelresor (dvs behöver göra typ 12 ToR tjänsteresor per månad). Hur gör ni?
Nice! Men egentligen borde det vara tvärtom: plocka bort skattelättnader för förmånsbil. Det slår väldigt olika vilka som har möjlighet att löneväxla för bussbiljetter. Det blir också meningslös administration. Dessutom ger det här avdraget ett större bidrag till den som tjänar mer (har högre marginalskatt).
Schablonskatt på bilens värde (blir ett bidrag ifall det faktiska priset är högre än schablonen). Underhåll kan dras på firman utan skatt. El är utan skatt.
Vad jag förstått lönar sig bilförmån ofta skattemässigt (men inte alltid).
Man avstår ofta lön eller så för att köra förmånsbil.
Nu är detta i företagande kategorin, så många här har egna bolag.
Vinsten för en egenföretagare är inte stor. Det enda är att privatekonomin inte belastas. I övrigt med tanke på förmånsvärdet så är det inte helt otänkbart att privatleasing kan vara billigare.