Har en fundering kring investering (spekulation) i US treasuries. Eller för den delen evt government bonds i EU etc.
Som retail-investerare är man ju något begränsad till vilka produkter man kan köpa. Är det någon som vet vad möjlighet vi vanliga dödliga har för att köpa något som blir så nära som möjligt för specifika serier av US treasuries? Det finns ju exempelvis ishares etf för us treasuries med olika löptid (2år, 7-10år osv). Men dessa är, om jag förstått det rätt, ett aggregat av obligationer över tid med för ETFen aktuell löptid.
Min tanke är att spekulativt köpa exempelvis 30Y UST från låt säga december 2023 för att (igen spekulativt) kunna rida vågen när ränteslottet kollapsar 2024. Obligationer med långa löptider kommer då typiskt (om min profetia går i lås :)) få en fin skjuts uppåt. Effekten kommer väl iofs att ses på Etf nämnt ovan (ex Exchange-Traded Funds (ETFs) | iShares UK – BlackRock), men kommer troligen inte vara lika känslig.
Några idéer på produkter nåbart via ex Nordnet eller Saxo för retail som kan följa denna tes. Samt - kom gärna med inspel på evt tankevurpor där jag trillat dit…
Jag har home bias i Euro, så jag har IBGL från iShares (15-30y) och VETY (agg Eurozone gov) från Vanguard.
Jag gillar egentligen inte gvt bonds jättemycket men har en liten del i syfte att balansera aktier.
Om du har SEK som home bias kanske det är bättre att köpa långa SEK papper ? ECBs Yield curve är nog inte helt olik den svenska. UST däremot ligger ju högre, men det är ju ränterisken du vill köpa här, inte yield.
JustETF är en bra site att söka efter USD och EUR ETFer. För SEK finns nog en del förslag från andra här. @JFB har kanske bra tips på räntefonder i syftet ränterisk.
Inte optimalt att köpa via svensk nätmäklare, då de ofta har höga valuta avgifter. Det är nog bättre att köpa direkt i Euro på Europeiska plattformar. Tex IBKR har växling EUR USD till låg avgift.
Bra inspel, tack!
Jag har DKK/EUR som home bias. Köper genom valutakonto så bekymrar mig inte så mycket över växlingsavgifter. Använder Saxo för detta som har resonabla avgifter (men kan såklart alltid bli bättre )
Som du nämner är jag ute efter ränte-exponering och inte direktavkastning. Inte så kitsligt om det sker i eur, dkk eller usd (evt sek). Även i exemplet IBGL så är det aggregerad long duration bonds, right? Så frågan är om det finns någon produkt där man kan vara mer selektiv kring vilka serier av obligationer man exponeras mot?
Side note: detta skulle vara en spekulativ trade. För mer långsiktigt investerande känns lysas obligationer eller motsvarande som en bra komponent för egen del.
TLH är väl den ETF som skulle kunna passa. 94% av innehavet är just treasuries med löptid på 15-20 år.
Tror att du måste hala upp väldigt mycket stålar om du skall kunna köpa själv. Och då blir det nog nyemitterade, då det är där omsättningen finns. 30-åringen har jag för mig att man slutade ge ut för 20 år sedan. Om man nu inte har börjat om igen.
Sedan skulle du idealt ha köpt redan i slutet på oktober. Ifall man nu tror att räntetoppen varit.
Absolut! Jag är inte (ännu… ) där att jag köper direkt när nya obligationer utställs. Så jag fiskar efter en eventuell retail-produkt som speglar köp av specifika serier eller åtminstone ett snävare spann än en fond som ackumulerar över tid. Men det kanske inte finns? Det är långa änden av räntekurvan som är intressant.
Enig, troligen hade detta bet sitt optimum för någon månad sen. Det sagt tror jag att det finns fler mil i benen för denna tes ett tag till.
Ytterligare ett bra tips. MTH har 100% innehav +25Y. Exemplen ovan är kanske så nära man kommer som småsparare för att få den exponering jag funderat på.