Nya UCITS iBonds från BlackRock för Europeer

Hej,

Jag såg nyheten nedan och är väldigt intresserad av dessa iBonds. Det är i princip som jag förstår räntefonder med den stora fördelen som kommer med att direkt köpa statsobligationer som hålls till förfallodagen. Eftersom innehaven inte handlas undervägs så slipper man alltså att ränterisken påverkar kursen och ger en stabilare sparform. Perfekt för pengar som ska användas vid förfallodagen.

Någon som provat iBonds? (Tidigare har det varit US fonder endast?) Är det fortfarande bättre att köpa och direkt äga en statsobligation eller har dessa samma egenskaper? (Bortsett från att de är IG då)

“IB26” är redan live på BlackRocks hemsida, finns på Xetras hemsida men jag hittar dem inte i mina nätmäklare ännu :angry: borde väl dyka upp inom kort.

Tänkte bara upplysa om att nu finns 4 år i rad av dessa iBonds för en liten bond ladder I Euro:

Tickers (Xetra)
IB25 (endast acc)
IB26 dist (CEBE acc)
IB27 (ny Sep 23 endast acc än så länge)
IB28 dist (IVOA acc)

Fantastiskt bra för de som gillar buy and hold obligationer. Finns med och utan utdelning.

YTM just nu är ca 4.2 - 4.3% beroende på vilket år de förfaller. :+1: TER 0.12

3 gillningar

Intressant! Känns som ett alternativ till att sätta upp en “fasträntekonto ladder” om man vill exponera sig mot EUR. Tycker dock att en TER på 0.12% är i högsta laget, vad är det egentligen fondförvaltarna behöver göra mer än att köpa på sig obligationerna och sen låta dem förfalla?

Avgiften tycker jag är låg i förhållande till andra fonder, både i SEK (AMF lång, kort, företagsobligationer, Spiltan osv alla högre) och Euro. Det är smidigt att det är i ETF form.

Det är ett stort bolag bakom (Black Rock) vilket säkert är anledningen till de väldigt låga avgifterna.

Jämför man med US (ej UCITS) så ligger det några enstaka bp högre, men det är ju samma på aktie ETF / aktie fond sidan (UCITS vs US)

Det här var väldigt kul att se! Jag som alltid velat bygga en egen ränte-trappa utan att lägga miljoner.

Frågor:
Kollar på tex ib26:

Hur kan man utläsa beloppet som förfaller?

Vad är kupongen? WAC uppges till 1.69, detta kan ju inte vara årlig kupong i Euro??

1 gillning

Det är en räntefond som följer ett index av räntepapper, inte en obligation. De har YTM på 4.2 just nu approx. IB26 låg på 4.18% med dagens pris.

Den beter sig dock som en obligation eftersom alla papper hålls till förfallodagen. Dvs den kommer att svänga med ränteläget under resans gång men slutligen landa ganska nära par plus yield minus fees. Precis som med en obligation kan man vara rätt säker på var den landar men oklart (dvs bra eller dåligt) om man säljer innan. Ränterisken elimineras ju närmare förfallodag man håller den till. Se på de som redan funnits länge i US som exempel eller de som redan förfallit. Notera att det är IG och inte endast statspapper, dvs lite (diversifierad) kreditrisk.

1 gillning

IB25 finns också nu (endast acc). Lägger till ovan. Yield ligger nu på 4.25% för den.

1 gillning

Nordnet har dom men inte Avanza, eller är det baja jag som är dålig på att söka?

Vad är fördelen med tex Ib28 som nu står i YTM 3.47%
Jämfört med fasträntekonto hos SBAB som står i 3.20% för
4år.

Dom där 0.27% försvinner fort i valutaväxling, courtage. Sedan får man ju även en valutaexponering mot EUR och default risk.

I vilket fall skulle man välja IB?

1 gillning

ibond kan säljas som ETF. När ränta går ner påverkar iblonds pris negativt. Du får betala en avgift om du vill ta ut pengarna från ett fastänrekonto innan det löper ut Eller avtalet får inte sägas upp i förtid,eller hur?

1 gillning

Absolut vill jag ta ut pengarna i förtid från fasträntekonto är det en avgift.

Men om vi nu tänker oss att hålla hela vägen, verkar ju vara därför folk väljer ibonds.

Hur kan de ynka 0.27% kompensera för

• valutarisk
  • defaultrisk
    Och som jag förstår det ska avgiften på 0.12% också dras från det.

Är det inte mer värt att ha pengarna på fasträntekonto?

Detta är en fördel. Precis som vanlig bond går de att sälja med vinst vid uppgång.

EUR exponering är nog en nackdel för home bias i SEK för den här typen av investering (stabilitet).

Yield var (och är nog fortfarande) den stora fördelen :nerd_face: det verkar kanske inte speciellt fördelaktigt att köpa in sig just nu. Marknaden tror på snabba ränte sänkningar för ECB. Det är IG (företagsobligationer), dvs man ska förvänta sig mer än sparkonto om det ska vara värt det. För SEK home bias måste man vara noga med valuta avgifter, helt rätt.

Min XIRR för IB26 ligger på 5.52% just nu inräknat utdelning och avgifter (courtage, spread och TER, använder iofs Euro direkt, ingen valuta avgift). Dvs bond prices upp sen köp = yield ner för nya köp.

Vad jag kan se så står den i 3.53% just nu, eller är det inte denna vi pratar om?

Låter intressant, hur gör man för att handla direkt i en valuta?

Den går att köpa tex på Degiro eller IBKR i Euro utan växling. Borde även gälla svenska kunder. IBKR har uttag i olika valutor.

Vet inte om det går med svenska nätläkare. Det har rapporterats att Avanza kräver att man betalar deras växlings avgift. De har bekräftat till mig att uttag i Euro inte finns iaf.

Det finns dock fler Europeiska nätmäklare med bra funktioner och låga courtage. Endast svenska erbjuder ISK vad jag vet.

Stämmer.

Då ska jag kolla på dom alternativen, tyvärr erbjuder inte Digiro företagskonton.
Är ändå Depå jag vill ha så inga problem där iaf.

Okej så du fångade upp den på 5.53% snyggt jobbat! :partying_face:
Men då får jag inte ihop kalkylen när jag skulle välja ibond framför fasträntekonto:
IB26 som vi pratat om har har 46% BBB och 42% A investeringar. Hur kan en ökad avkastning på 0.23% (innan avgifter, växling, courtage) var värt risken jämfört med Fasträntekonto 3år på SBAB med 3.30% och ett kreditbetyg på AAA.

Bästa argumentet varför du valt utdelande istället för acc?

Jag köpte in mig på 4.3% YTM eller så, dvs det är det jag förväntar mig om jag håller till maturity. Dessförinnan kommer den bete sig som en vanlig räntefond, men svänga in mot par (gradvis) den 15e Dec 2026. Man vet ungefär var den landar, men inte vägen dit :nerd_face: det är väl precis detta beteende som jag själv värdesätter och väljer över vanlig räntefond.

För egen del ökar jag utdelning på ränte ETFer inför FIRE för att betala kostnader. Speciellt är timing på utbetalning vid förfallo datum något jag planerar in som en del i planen. Men om jag inte ville ha cash flow hade jag köpt acc varianten.

Fasträntekontot är en säkrare placering, inte alls dålig. Man vet vad man får och om det räcker givet plan - innan - man trycker på köp. Det är väl den stora fördelen. En vanlig räntefond kan ju krascha lite då och då. iBonds har en viss trygghet vid maturity och potential till uppsida innan dess. Fasträntekontot har trygghet hela vägen, ingen extra potential till uppsida eller extra yield.

Good news everyone!

Nu finns det ytterligare iBonds UCITS ETFer för oss Europeiska Bond ladder fans :nerd_face:

Fram till och med 2029 finns nu (hold to maturity) varianter med

1. US corporate bonds
  2. US Treasuries
  3. Euro Italian bonds

Tidigare fanns endast Euro corporate bonds.

US Treasury med hold to maturity blir nu väldigt lätt och billigt att bygga stege på (iaf för oss som handlar i Euro) :+1::+1:

Mina funderingar går mot att köra en viss del USD pga räntan, men inte för mycket pga valuta risken. 50-25 % eller så. Resten home bias (EUR), troligen både Italian och Corporate.

2 gillningar

Nu finns även nya target maturity ETFs från XTrackers (EUR och USD Corp), Invesco (BulletShares) och Amundi (Fixed Maturity, German Bunds, Euro Gov etc):

The best maturity bond ETFs | justETF

Amundi har 4 olika kategorier på Euro Govies med fixed maturity (0.09% fee):
Fixed maturity | Amundi ETF

1 gillning