En buy and hold fond som förfaller 2028-12-31 innehållande 50-80 nordiska företagsobligationer.
Ränta utbetalas kvartalsvis.
Jag har letat efter något liknande, en möjlighet till att på riktigt veta vad man får utan att behöva betala miljoner för riktiga obligationer.
I min mening är detta så nära obligationsägande vi småsparare kan komma idag.
Tankar?
Den är aktivt hanterad så som jag förstår det så är det inte samma innehav under hela perioden. Alltså finns väl ändå pris risken men den skjuts till slutdatum?
Avgift 0,9% tror jag äter upp vad för fördel man nu skulle kunna få med en fond med slutdatum.
Innehållet är företagspapper blandat investment grade och high yield / junk bonds. De senare har betydligt högre konkursrisk.
Detta är ett liknande koncept som för iShares iBonds (europeiska statsobligationer som hålls till förfallodag), fast för nordiska företagsobligationer. Se denna tråd där iBonds diskuteras:
Personligen har jag svårt att se några stora fördelar gentemot att köpa en klassisk räntefond. Den stora skillnaden är att det blir väldigt tydligt vad man får, men väljer man räntefonder med omsorg kan man uppnå samma resultat.
I detta fallet är det en blandning av nordiska företagsobligationer (IG + HY) som förfaller 2028-12-31, dvs kvarvarande löptid på ca 3,5 år. Tittar man i min räntetriangel kan man uppnå ungefär samma resultat genom att kombinera:
50% AMF Räntefond Lång
50% Storebrand HY Företagsobligation
Förvaltningsavgiften blir betydligt billigare.
Kom ihåg att ränterisken (risk för tillfällig nedgång i rätnefonden) inte är något problem om man matchar sparhorisont och duration, så det är inget argument för att välja Simplicity istället. Jag förklarar detta närmare i inlägget om min räntetriangel.
Jag skulle säga att dessa “fixed maturity”-fonders uppsida är just enkelheten i förståelse och då kanske i ens beteende?
En räntefond beter ju sig mycket mer som en aktiefond och säljs lite som en sådan. Ja teoretiskt sett kan man ju bara hålla durationen ut och få räntan som anges. Men det är inte alltid helt enkelt att hitta durationen eller vilken ränta som man kan förvänta sig. Och vad de innehåller ändrar sig ju med tiden.
Dessa fonder med fast löptid är betydligt närmre ett låst sparkonto i förståelse. Det brukar vara relativt lätt att hitta YTM och duration. Därför är det också enkelt att förstå hur mycket ränta man kommer få över vilken tid och därför tror jag man kanske kan sitta lugnare i båten.
Gillar tanken med ibonds/bulletshares skarpt. Men kan inte förmå mig att köpa dem p.g.a. valutarisk och växlingsavgifter.