Köpa ut min far

Tror att du måste etablera gränser och regler gentemot din far, om du vill fortsätta ha en relation med honom.

Annars så håller jag med @Anonym ovanför. Ni verkar ha ett dysfunktionellt förhållande.

Ok. Om er relation är så dålig så ska ni väl inte äga en stuga ihop i väntan på hans död.

Köp loss hans halva och byt lås. Funkar det bra fick du stugan för halva priset.

Hyr ut den ibland och berätta för honom att där bor folk, så han kan inte bara åka dit.

Funkar det dåligt säljer du stugan för fullpris och tackar farmor för arvet.

1 gillning

Köp ut eller sälj. Bryt det som varit med honom (för dig själv) Välj sedan om du vill umgås och hur mycket.

Du kommer inte sakna stugan lika mycket som livet blir lättare av att inte äga med din far i en ansträngd relation.

Förvänta dig inga, absolut inga pengar efter honom.

1 gillning

Om en far inte vill ha en relation med sin son för att han inte får snylta på sin son, är det väl ändå pappan som har valt.

Inte vet jag. Eller du. Nånstans så verkar det inte så enkelt för sonen.

Dottern…. Svar nej! Det är inte enkelt

1 gillning

Erbjud att köpa ut han för 50% av värdet på hans del, alltså 125k. Andra halvan av hans del ska han ge som förskott på arv och för att täcka driftkostnader på huset om han ändå ska va där och springa ”gratis”.

4 gillningar

Låter som att både du och din far både vill ha kakan och äta den. Om jag förstår det rätt ägde din far stugan men du fick honom att skriva över halva stugan på dig gratis. Nu vill han att du ska köpa den resterande delen men ändå få ha tillgång till stugan. Du vill och andra sidan också ha kvar och tillgång till stugan men inte betala för varken den första eller andra halvan.

Rent spontant låter det som att din far gjorde ett misstag när han skrev över ena halvan av stugan på dig. Nu får han bestämma sig om han vill ha kvar stugan eller om han vill sälja stugan men få ut hälften av vad den är värd samtidigt som du i så fall får ut ett förtida arv på 250 000 kr. Under förutsättning att du också utnyttjar stugan hade det rimligaste varit du betalat honom när du fick första halvan. Är du jättemån om att få behålla just denna stuga har du i alla fall fått möjlighet att köpa den för halva priset jämfört med om han sålt den och spenderat 500 000 kr själv istället, dvs i praktiken betalt för din första halva. Sen kan du ju alltid göra en bedömning ifall du tror han säljer stugan eller inte. Om han inte väljer att sälja så har du ju inget att förlora på att tacka nej till hans “erbjudande”.

Oavsett utfall kommer han trots sin förmåga att bränna pengar i alla fall givit dig ett arv på halva stugans värde. Sen hade jag personligen aldrig fått för mig att komma med ett sådan förslag som din far har givit dig, men jag tror du får fundera på vad du hade velat göra ifall han istället bestämt sig för att sälja (sin del av) stugan på den öppna marknaden ifall han vill komma åt pengarna för att han behöver dem mer än vad han behöver stugan.

1 gillning

Svaret är enkelt.
Nej, nej, nej gör inte det. Man köper inte vänskap/känslor för pengar. Accepterar han inte det är han ingen far att ha.

3 gillningar

Gör en säljkoll hus på arrendetomter beroende på var de ligger kan vara svåra att sälja. Hur veta priset utan att ha testat att sälja den. Det är som att gå till pantbanken med höga förväntningar men marknaden bestämmer.

2 gillningar

Åh jag lider med dig. Jag har också en pappa som inte tar hand om sin ekonomi men ständigt är på mig om att jag bara ska spara, aldrig få köpa mig något etc.
Det är jobbigt att se att han lägger pengar på massor av onödiga saker (lotter, spel, veteranbilar etc…) för pengar som jag vet att han inte har.
Tyvärr att detta gjort att jag behövt ta ett större avstånd från honom på senare år. För min egen skull och för att jag ska kunna ”släppa” hans ekonomi och inse att det inte är mitt ansvar.

Jag tycker du fått mycket bra förslag ovan.
Jag skulle nog rekommendera att försöka prata med honom om att sälja stället och dela på pengarna.

Stort lycka till

4 gillningar

Som en som också hade dysfunktionellt förhållande till sin far och bröt helt under ett antal år, vi hittade ”tillbaka” till varandra de sista åren och fick ett ok avslut innan han gick bort kommer mitt instick nedan.

Det finns två val som jag ser det:

1. Sälj huset, dela på pengarna för allvarligt minnen har man inom sig, sitta fast känslomässigt i en stuga, vad är det för skit, det är en sak och en plats, inte din farmor!
  2. Ge farsan pengarna och låt honom vara där, d.v.s. värdera er relation. Vem skadas egentligen, låter som du sitter fast i att du har ”rätt till arv”, släpp det, det är bara pengar, det finns nya att tjäna!

Varför nöjer han sig med 250 000 kr när stugan är värd 500? Vill han medvetet ge dig ett förtida arv?

Jag hade nog valt att köpa ut honom för 250. Då äger du stugan och bestämmer villkoren. Byt lås som tidigare skrivit. Då bestämmer du när han får vara där.

Baksidan av detta är att du har en moralisk tacksamhetsskuld till honom eftersom att han har gett dig 250. Kanske tar han upp detta när kassan börjar sina?

Ett annat alternativ kan ju vara att köpa ut honom för 500 000kr. Då slipper du den moraliska aspekten.

Om stugan är värd 500 000 och pappan äger hälften, så är väl 250 000 kr “rätt” pris. Frågeställaren äger ju redan andra hälften.

4 gillningar

Logik biter inte är på alla människor, men jag skulle ha satsat på att äga hela, deläga saker bör man enbart göra med den (om någon) man är gift med, allt annat är upplagt för problem.

Håller med, det är ju därför han skall betala 250 000 kr ( och inte 500 000) för resterande del av fastigheten.

Hon

…om du nu talar ur TS perspektiv.

2 gillningar

Han vet antagligen om sin problematik men vill att hans dotter ska vara smartare och mer ordentlig än han är :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Absolut, men pappa kan vara så att han vill ha de andra 250.000 kr sen också. Inte sådana belopp, men min far var så, han hjälpte mig köpa min första skrotbil, 15 år senare kom han och ansåg att det hade varit ett lån som jag skulle betala tillbaka. (han fick pengarna, var inte värt att tjafsa om)

Därför är det bästa att köpa hela och stå som ensam ägare, då är det bara att bryta relationen om det behövs i framtiden.

2 gillningar

Vill och vill. Rent juridiskt kan inte kräva något.