Köparåd cykel till pendling 5-10 km. Budget kring 10k

Jag cyklar alltid till jobbet (tar 20-30 minuter). Min specialized hybrid cykel är tio år, älskar den, det är roligt att cykla till jobbet. Köpte den för 6500, har lämnat in den för reparation två gånger ungefär 3000 kr per omgång (jag kan inte säga att jag är bra på att ta hand om den).
Gick till cykelbutik igår för att ta reda på om värt att lämna in den igen eller köpa ny. Där stod en scott sub cross för 10 000 och det var kärlek vid första ögonkastet (hade en Scott innan min Specialized). Känns dock alltid bra att ha något att jämföra mot så jag frågade vilken cykel som var motsvarighet men av den lite mer tråkigare typiska mamma/pappa varianten och då var alternativet typ monark eller crescent för 6000. Då var saken klar, för mig är det värt 4000 extra och få en rolig, lättare cykel med lite fjädring (och inget problem att fästa barnsits eller kärra) så det blev köp :champagne:

Edit: kommer kunna återanvända mina dubb/vinter däck, vissa vintrar orkar jag sätta på dom. Annan kommentar, gillar däck där reflex går längs med “hela cirkeln”, har sett andra med likadana från bilen och man syns riktigt bra från sidan…