Halloj!
Kort fråga: jag ska inom kort lägga bud på en bostadsrättslägenhet och har blivit förvarnad av mäklaren att hon vill ha en kopia av mitt lånelöfte. Är det brukligt? Naturligtvis behöver hon veta att jag har ett lånelöfte men där finns också uppgifter om min inkomst och lån på min villa (som ska behållas) som det känns onödigt att hon har… eller är jag onödigt kinkig nu?
Du är nog onödigt kinkig, vad skulle mäklaren göra med de uppgifterna?
Men är du orolig, maska just de delarna.
Mäklarsamfundet verkar faktiskt rekommendera att mäklaren kontrollerar lånelöfte. Men jag håller med dig om att det är trasigt. I vilket fall kan man erbjuda sig att visa upp lånelöftet när budgivningen är avslutad, inför kontraktsskrivningen.
(Där står det också att mäklare ska verka för att kontraktet innehåller en låneklausul! Det var nytt för mig och stämmer inte med de mäklare jag har haft att göra med på sistone)
Berätta för säljaren att det kan finnas möjlighet att förhandla om ett högre pris.
Både inkomst och lån går att se med personnumret ändå?
Skulle dock inte mejlat över uppgifterna okrypterat då de kan sniffas upp av lite vem som.
Av erfarenhet: som säljare av bostadsrätt så är jag en av dem som poängterat för mäklaren hur viktigt det är för mig att budgivare har lånelöfte och att det kontrolleras. Varit med om en budgivning där någon påstod sig ha lånelöfte och också vann budgivning. Men när det väl begav sig så visade det sig inte vara sant, köparen hade bara sagt det för hon hade ändå tänkt köpa lägenheten kontant. Problemet var bara att köparen inte blev godkänd av föreningen pga avsaknad av inkomst bla. Det blev en jäkla massa strul, där jag bad mäklaren erbjuda budgivare nr 2 att få köpa lgh istället även om det budet var lägre. Men då sa mäklaren att köparen har fortfarande rätt att överklaga föreningens beslut och att det kunde bli utdraget, eftersom kontrakt var underskrivet. Det tog sin lilla tid och den köparen drog sig ur till slut ändå, och jag fick börja om. Det var en jättejobbig sits som jag aldrig mer ville vara med om igen, så nästa gång var jag på den mäklaren att vara jättenoga med att kolla lånelöfte. Ett lånelöfte borgar för att budgivare har ekonomi för att kunna slutföra affären.
Jag har inget emot att visa lånelöfte och villkor men just mina personuppgifter känns inte lika självklart
Förstår dig till fullo och visar gärna löftet men kanske inte lön och belåningsgrad på min villa mm
Bra! Det hade jag inte tänkt på!
Första gången jag skulle köpa hus så budade vi mot två andra budgivare. Vi stannade och efter några veckor fick vi erbjudande om att köpa huset för båda nr 1 och 2 hade hoppat av. När jag fick budlistan och sökte så hade den ena aktiv löneutmätning hos fogden och den andre hade särskild postadress till kriminalvården. Så ja jag är väldigt positiv till att mäklarna kräver dokumentation från budgivarna att där finns någon substans…
Håller med. Jag skulle inte vilja dela information om min ekonomi till en person som har starka incitament att jag ska betala så mycket som möjligt.
Varför skulle en seriös köpare vilja ge ifrån sig information om den viktigaste faktorn i en förhandling - betalningsförmågan?
Den som kan betala kontant har förmodligen ännu bättre ekonomi. Ett lånelöfte garanterar inte heller att man kommer beviljas lånet.
Låter helt orimligt att utesluta den mest köpstarka gruppen, de som inte behöver låna.
Jag köpte kontant och utan någon märkbar inkomst, inga problem med föreningen.
Det intressanta är givetvis själva lånelöftet i sig. På ren svenska så sk-ter övriga inblandade i övriga uppgifter. At helt enkelt stryka över inkomstuppgifterna låter som en bra idé.
Precis som beskrivs ovan: Att låta en person utan lånelöfte delta i en budgivning kan leda till enorma problem för säljaren. Jag har själv erfarenhet av detta. Personen som bjudit mest fick inget lån, och budgivare två hade redan hittat en annan fastighet. Objektet såldes för ett betydligt lägre belopp än förväntat.
Lånelöftet ger ju uppgifter om maximal köpeskilling, och folk tar oftast ut ett så högt lånelöfte som möjligt. Håller du inte med om att detta ger säljaren ett enormt informationsövertag i förhandlingen?
Jag hade hellre sett en tjänst där mäklaren kan fråga banken - ”Har personen täckning för detta budet?” som bara görs för lagda bud.
För de allra flesta är det ju ändå så, att det inte är några problem med att få ett lånelöfte. Jag har själv utfärdat ett sådant, trots att kunden inte hade den minsta tanke på att låna.
Låt oss säga att en person har sjukersättning eller är pensionär och har fått pengar genom t.ex arv för att köpa en lägenhet eller villa kontant. Hur gör man då?
Att man får ett högt lånelöfte innebär ju inte med automatik att en eventuell köpare är beredd att utnyttja detta för varje objekt.
Att en mäklare skulle tvingas kontakta banken för samtliga bud i en budgivning vore en väldigt kråglig process. Detta är inget varken mäklare eller bank är intresserad av.
Skulle banken vägra lånelöfte, kan personen exempelvis sätta in pengarna på ett spärrat konto för sitt eventuella köp.
Ser fortfarande inte poängen och jag skulle aldrig lämna ut inkomstuppgifter o.s.v. till mäklaren. Riktigt dålig förhandlingstaknik…
Mäklaren är skyldig att framföra alla bud.