Köpt bil, motorlampa 15km från säljaren

Hmm…
Att sensorn är trasig tror jag är mindre Chans även om det troligen är allra billigaste felet… Numera har många bilar ett par nivåer av varningar. Följ instruktionen i instrumentpanelen! och vad det står om den i manualen…
Det fel den beskriver verkar inte vara det värsta med mycket lågt oljetryck. Då brukar man få ljudsignal och “Stanna omedelbart” och en ilsken röd lampa och det ska man lyda direkt !
Att köra vidare kan snabbt kosta 1000 Kr per sekund i det fallet.

  • Om man googlar detta problem på MAZDA cx5 diesel får man tips från andra som haft liknande händelser. Flera olika system på dieslarna för att få ner avgasvärdena numera.
    Något av flera möjliga fel som kan inträffa gör att det kommer diesel i motoroljan. Då stiger “oljenivån” som du märkte OCH du får dessutom sämre oljetryck när den blir varm vilket bilen ganska troligt varnade för i detta fall.
    Diesel är inte någon bra motorolja heller och man bör inte lämpligen köra runt med felet. Jag vet inte hur snabbt det blir skador dock.
  • Se till att felet diagnosticeras ordentligt! . Att byta flera dyra saker och till sist få felet att försvinna är inte vettigt. Kan ta ett bra tag att få in diesel i oljan dessutom så att bilen larmar. Kan bli flera dyra besök om man kör “byta delar och hoppas metoden”
  • Om det är detta fel är det troligt att felet fanns innan köp (nära 100% ) och säljaren visste om det.
  • Jag skulle då dock oroa mig mest för hur länge hen kört med varningen varje gång bilen blir varm och haft lågt oljetryck. Troligen lite mindre för vad reparationen av det akuta felet kostar.
  • Om motorn pga misshandeln säckar ihop om säg 7000 mil när maskinskadegarantin gått ut kan det bli riktigt näsblodsdyrt misstänker jag.
    bildelsbasen.se finns just nu ingen begagnad dieselmotor alls för 2012-2017. Mycket otrevligt tecken då vissa andra delar till CX5 diesel från denna period finns i 70-80 exemplar. Indikerar ofta att just dieselmotorerna för denna model har en del extra risk för problem och KAN då tyvärr vara både riktigt dyra och kanske tveksamma som begagnade om man skulle hitta en. Bensinare finns 7 st och dom har normala priser.
    Som jämförelse finns härad jämförelsevis med lite anpassning till sålda ex ca 10 ggr fler beg bensinmotorer till TOYOTA RAV4 och 14 st dieselmotorer till dessa trots att dom nog inte sålde värst många dieslar. Toyota motorer får sällan problem. Vid krockar där bilen skrotas hamnar dom på hyllorna med alla andra delar som oftast inte behöver bytas. Dvs oftast Låg efterfrågan. Priserna varierar kraftigt. Man köper inte en extra för att den är billig!. Bli inte förvånad om beg Dieselmotor kostar 50.000 på plats minst.
  • Eftersom jag tror på att det är bättre att veta skulle jag om det är felet ovan kolla att oljetrycket ÄR normalt med ny olja. Mätare och spec behövs då.
  • När nuvarande oljefilter tas bort. Spara det… Klipp upp det och inspektera det och oljan där på båda sidor av filterpappret för säkerhets skull. Metallglitter tyder på lagerskador i glidlagren. Metallglitter skall inte finnas efter 300 mil om motorn är frisk och gått 6000 mil.
    Inspektion av filtret säger inte så mycket tyvärr om tiden innan senaste oljebytet. Men min gissning är att ser ni inget glitter alls och oljetrycket är helt normalt med ny olja är allt good enough i alla fall.
2 gillningar