Jag och frugan har precis köpt vår första egna Bostadsrätt här i Uppsala och jag har lite frågor ang. lånet som jag inte litar på att banken tar vid objektivt.
Bundet eller rörligt:
Jag är inte en siare av framtiden, så jag vet såklart inget och jag förväntar mig inte att ni vet till 100% (inte ens 80%) heller, men vår hushållsekonomi “tillåter” en ränta på 11% ungefär innan vi seriöst behöver börja kapa ner.
Om bundet: På flera löptider eller en?
Min far, som jag tar råd från, har bundit i sin bank på flera löptider. Detta band han då det var låga räntor och han säger att det är skönt därför då har han nu bara en del som “går ut” nu. Och påsåvis har han 2 andra delar med relativt låg ränta.
Jag anser (ogrundat kanske) att om man binder så är man fast vid en bank. Om en löptid går ut på 33% av lånet är man fast och måste binda om i den banken, oavsett vilken ränta de erbjuder.
Vi är företagsägare och har SEB för privatekonomi. Sparandet vill jag inte röra och flytta dit.
Å andra sidan
Vi har mycket på SEB idag, kanske vi får ränterabatt?
Du bör givetvis förhandla om ränterabatt. Kolla med SBAB vad de ger oprutat och ha det som ett minimikrav.
Bundet skyr jag som pesten men det är jag med min risktolerans. OM du tvunget vill binda så se till att hela lånet binds på samma löptid så du inte fastnar i olika tidsperioder.
Om du ”erbjuds” att flytta in mer sparande till banken så ko ihåg att göra en kalkyl på hur mycket du ev sparar i bättre ränta.
Banken är ju inte dummare än att man fattar att om man ger kunden ett uruselt bud på ett bundet lån, så kommer kunden att lämna banken så fort hen kan.
Risken för en “bra” kund är därför begränsad.
Allt är en förhandlingsak. Frågeställaren får helt enkelt fråga banken vad den kan erbjuda om hen flyttar sitt sparande.
SBAB är alltid en bra utgångspunkt.
In min värld är LF Global Indexnära väl så bra som Lysa. Vill man ha mera Sverige får man väl exempelvis ta 75 procent Lf Global och 25 procent en billig svensk indexfond.
Angående att splitta lånet i flera delar:
De flesta föreningar brukar ta ut en pantsättningsavgift (oftast 1% av prisbasbelopp). De har rätt till att ta denna avgift för varje enskilt lån och varje gång du byter långivare. Dvs har du lånet splittrat på 2 så kan det bli ca en tusenlapp varje gång du byter bank, det är inga jätte summor men något att ta med i kalkylen.