Jag hade betalat min halva av räntan plus motsvarande räntan på kontantinsatsen tillsammans med halva avgiften+driftskostnaden om jag flyttade in hos en partner utan att äga del i bostaden.
Hur menar du med motsvarande ränta på kontantinsatsen?
Den berömda alternativkostnaden.
Den hade jag bortsett från, däremot tycker jag att betala halva räntan på lånet bör vara en bas, men att man kanske fördelar annorlunda pga stor skillnad i inkomst just nu snarare än pga vem som äger.
Tänker att pengarna inte är gratis bara för att min partner redan har betalat in dem, jag bör därför betala ränta även på hälften av kontantinsatsen.
Delar ni lika om lägenheten säljs med vinst sen också?
Naturligtvis inte eftersom jag inte ägt lägenheten utan bara hyrt halva helt utan risk och ansvar genom att betala halva kostnaden för den under tiden jag bott där.
Fast bostadsrätten är ju en tillgång som i normalfallet inte förlorar värde.
Om du betalar motsvarande vad det kostar att äga halva, så är det en rätt kass deal om du inte också får äga halva …
Det handlar inte om att göra en deal, handlar om att inte utnyttja sin partner ekonomiskt genom att betala för lite medans partnern står för allt kapital och risk.
Hur skulle du gjort?
Jag blir alltid väldigt provocerad när vissa känner sig berättigade att inte betala din ränta. Bostadsmarknaden har inte varit särskilt bra senaste 5 åren, de har gått ner eller stått still. Därför är just nu räntan bara en kostnad. Det är inte längre 2012..
Sa till min partner att jag inte var beredd att backa på den frågan när vi flyttade ihop. Det var redan extremt billigt med halva räntan + halva avgiften.
Framförallt kvinnor som pushar för detta tycker jag är otroligt problematiskt, jämställdhet när de gynnar dem.