Jag är ny i forumet men har lyssnat på nästan samtliga pod-avsnitt. Jag fick tips av en vän som varit gäst i ett av podavsnitten. RikaTillsammans påverkar mitt liv mycket och har hjälp mig att utveckla ett intresse för att starta eget företag, ett aktiebolag. Faktiskt till den mån att jag, efter lite research, privat har köpt foodtruck.
Nu har jag dock vissa funderingar och står i vägskälet att enbart sälja dennna foodtruck eller faktiskt göra slag i saken och starta ett bolag. Vore tacksam om någon av er kloka medlemmar här kan upplysa mig inom några frågeställningar.
När jag startar bolaget. Måste jag lägga 25k kr då jag har en foodtruck som jag kan gå in med? Har snappat upp att jag minst behöver gå in med hälften av pengarna. Hur gör jag detta rent praktiskt?
Hur finansierar jag de första utgifterna (uppskattningsvis 20k)? De som kommer innan några inkomster inkommit.
Omsättningen kommer vara mindre än 1 miljon/år. Hur borde jag tänka, göra, utföra hanteringen av underlag för ekonomin? Bokslut behöver jag ta in hjälp för men resterande delen av året är lite av ett frågetecken för mig. Kan en vänlig själ beskriva hur bokföringen under året ska/bör utföras.
Från Lawline som förklarar det bättre än jag kan skriva (bara byt ut deras 50.000 kr mot 25.000 kr som gäller idag):
För det första måste apportegendomen värderas. Värderingen ska göras av en revisor och egendomen får inte värderas högre än det verkliga värdet, se ABL 2 kap. 6 §. Det är alltså fullt möjligt att använda dig av möblerna som apportegendom, men marknadsvärdet på möblerna måste vid värderingstidpunkten uppgå till minst 50 000 kr.
För att kunna betala företagets aktiekapital med apportegendom måste du även skriva in det i stiftelseurkunden, se ABL 2 kap. 7 §. Stiftelseurkunden behöver även redogöra för hur värderingen av apportegendomen har skett och vilka rättsliga och ekonomiska synpunkter som beaktats när värderingen gjordes, se ABL 2 kap. 7 §.
Alternativt sätt att starta aktiebolaget på
Det är alltså fullt möjligt för dig att starta aktiebolaget genom att använda dig av möblerna som aktiekapital. Det finns dock ett alternativ sätt som ofta brukar vara smidigare, vilket är att starta aktiebolaget genom att faktiskt tillföra 50 000 kr som betalning för aktiekapitalet och sedan låta bolaget köpa möblerna av dig för pengarna. Slutresultatet kommer alltså bli samma, bolagets tillgångar kommer vara möblerna men du slipper att anlita en revisor, värdera apportegendomen och skriva in allting i stiftelseurkunden. Detta förutsätter såklart att du har tillgång till 50 000 kr, har du inte det är apportegendom ditt bästa alternativ.
Antingen genom att tjäna in de pengarna vid sidan via ett extrajobb (rekommenderas) eller genom att någon lånar ut pengarna till dig (det som brukar kallas för friends, fools and family).
Jag anser att man ska ta in en redovisningsbyrå så att du kan ägna dig helhjärtat åt att sälja. Se gärna detta avsnitt där vi resonerar kring det: