Köpt ett för dyrt boende

Ta en sak i taget allt eftersom det behövs.

Många gånger uppdaterar/renoverar man för att man vill/utseende/förändring. Ett badrum som är slitet kan fortfarande användas med duschkabin eller som ren Toa. Då kan ett sådant ”badrum” funka väldigt länge.

Sen finns det olika nivåer/ambitioner man kan välja på mängder av saker på huset. Nästan nya vitvaror går t ex ofta hitta billigt osv.

Så ta det lugnt och bo in er i lugn och ro :+1:

2 gillningar

Allt ska man inte göra ett business case på…

2 gillningar

Er ekonomi är toppen, ni har inte köpt ett för dyrt hus. Att planera på din detaljnivå 20 år framåt blir lite löjligt, det händer för mycket över 20 år, du kan vara död, sjukskriven eller det som händer för de flesta, att du har ökat dina inkomster och har du då inte lifestyle-creep så kommer ni ha det hur bra som helst.

Min fru och jag ställde upp en budget när vi köpte vårt hus för 20 år sen och hon skulle inte ha råd att köpa kläder någonsin igen (hon var den oroliga). Låt oss bara konstatera att det är väääldigt långt från vad som hände. :rofl: men vi bor kvar, andra hade bytt upp sig.

2 gillningar

Jag har en känsla av att du övertänker detta genom att slå ut allt på månadsbasis. Det kommer vara saker som håller betydlig längre än vad ni väntar er och saker som går sönder när ni inte förväntar er det. Med den ekonomin ni har kommer ni lösa det genom att prioritera om när skiten träffar fläkten så att säga.

Se till att ha en stadig buffert och känn efter under några år. Går ni på knäna så går det att flytta senare också!

Andas… :pray:

Ett tips kanske kan vara att dela upp dina kalkyler i en resultat- och en likviditetsdel. I sista änden och långa loppet måste naturligtvis bägge gå ihop, men på kortare sikt räcker det ju med att likviditet/kassaflöde är positivt.

Angående underhåll så är det förvisso bra att inte vara för optimistisk, men man ska inte heller vara överdrivet pessimistisk. Har själv nyligen köpt ett hus som förutom utbytta vitvaror och indragen fjärrvärme är helt orenoverat sedan det byggdes 1969. Vi prioriterade läget och låg belåning och kommer försöka helrenovera med injobbade pengar (takbyte överst på listan), inte mer lån eller naggat sparkapital.

Att underhålla/renovera ett hus är oftast ett maraton, inte en sprint. Man behöver inte renovera bägge badrummen samtidigt…

2 gillningar