Köpt hus av rätt anledning men vid fel tillfälle | Grämer mig i förskott över en potentiell förlust

Om standarden är fungerande finns det ingen anledning att renovera. Att göra något mer begränsat för att kanske byta ut en sliten bänkskiva eller laga något är vettigt men det kan ofta räcka så.

1 gillning

Priserna är som en berg och dalbana. Nu är du på väg ner för en backe och då funderar du på att hoppa av för att priserna faller? Ångrat att man klev på tåget?
Förhoppningsvis så kan du njuta av huset och hamna på samma nivå som när ni startade åtminstone.
Det är på säljdagen det räknas.
Förra året låg priset här 1 miljon högre så vi har “missat toppen”
Samtidigt så rör sig de andra boendet liknande ner .
Förstaköparna däremot har haft problem i många år och kanske de får det lättare om priserna faller.

Du har köpt ditt hus på en marknad. Marknader går upp och ner och du kan aldrig (!) träffa marknaden på en bottenivå., om du inte har tur.

Ett exempel. 2021 köpte jag Volvo för 220 kr styck. 2022 hade de sjunkit till under 160 kr. En nedgång på 27 procent. Nu är de tillbaka på runt 220 kr igen.

Värdet på aktier, villor och bostadsrätter går upp och ner, men trenden har varit uppåtriktad i urminnes tider. Kan du inte acceptera detta återstår det bara för dig att välja en hyreslägenhet.

Ingen idé att gräma sig vad som kan hända i framtiden. Huvudsaken är väl att ni har råd att bo där, fortsätta spara om än mindre. Hur ni trivs i huset måste vara prioriterat. Det är barnens hem och huset kommer de antagligen minnas tillbaka som en underbar plats att växa upp.

Passa på och njuta av huset och försök att tänka bort ekonomin. Det är ingenting du blir lycklig över eller ger dig energi i vardagen att grämas åt en potentiell framtida förlust. Du har istället skapat värde för din familj. Så var glad, njut och gör det bästa för att din familj ska vara lyckliga!

1 gillning

Att göra sin livs största investering och kolla hur priserna går varje vecka/månad/år är inte en bra idé, och absolut inte efter 1,5 år.
Ifall du kollar om 5 år så är jag säker på att priserna gått upp, då kommer du ju vara nöjd! Efter 10 år kommer du ifrågasätta hur det kan ha gått upp så mycket i pris… helt galet hur mycket bostäder går upp i pris över lång tid ifall vi kollar historiskt.

Läs den här artikeln och tänk på alla som bott i hyresrätt för att vänta in nästa bostadskrasch istället:
Historisk återblick på bomarknaden: Så har Sveriges bostadspriser utvecklats de senaste 20 åren - Byggkontakt

Försök vara mer långsiktig i ditt tänkande. Räntorna kommer ju med hög sannolikhet gå ner litegrann de kommande åren, det byggs inte så mycket längre och vår befolkning ökar väldigt mycket. Ifall du tänker på det här så kommer du kunna känna dig positiv inför framtiden och din investering som förhoppningsvis är långsiktig. För övrigt kan man ju se det som ett boende och en kostnad som du inte ska tjäna pengar på, utan bo i med din familj, där all vinst är en bonus :wink:

Lyft blicken och titta 5-10-20 år bak och fram. Finns inte många negativa siffror då tror jag, varken kring indexfonder eller bostäder.

3 gillningar

Oj vad många svar!

Tack för lite olika vis att se på situationen. Jag förstår att mina tankar inte är helt rationella i frågan. Här blev mycket att ta med sig utiftån all input. Jag får smälta alla uppslag och landa.

Tack!

8 gillningar

Jag har full förståelse för att det grämer dig. Vilken tidpunkt man kommer in på marknaden beror ju ofta på omständigheter som känns rätt ”slumpmässiga”. Samtidigt får det stor betydelse för ens ekonomi. Rätt rationellt att förbanna den oturen. Samtidigt verkar du ha många andra saker som gått dig väl så det handlar väl mest om att försöka fokusera på det när ältandet tar vid.

Mitt tips är att sätta dig ned och fånga eventuella lärdomar och verkligen sitt med dom tills du förlåter dig själv, acceptera läget och gå vidare.

Jag grämer mig över att jag förlorat massa pengar på bitcoins jag tänkte köpa men valde annat istället. Samtidigt tröstar jag mig med att jag förmodligen sålt alltihopa för tidigt och mått ännu sämre.

Min takeaway, lev i och var tacksam för nuet, acceptera den jag är och gör vad det bästa jag kan varje månad.

1 gillning

Hej!

Jag köpte alldeles för dyrt för 4 år sedan av olika anledningar.
Både halvtaskig tajming med marknaden, men överbetalade även för huset.

Inget jag grämde mig jättemycket, då hus är en såpass långsiktig investering, men lite grinig var jag allt.
Det som gav mig en positiv vinkling, var att det är ett extremt billigt och bekvämt boende.

Allt är nytt, fint och genomtänkt.
Energisnålt, ingen fastighetsskatt, nära noll underhåll kommande år o.s.v.

Risken är väl att jag strör salt i såren, men utöver behov/livskvalite, så kan kanske funktionalitet, driftkostnader, eller andra positiva aspekter, göra att det känns bättre.