Att köpa hus för 4-5 miljoner är idag ganska “standard” kan jag tycka. Vi bor i ett vanligt villaghetto i en stad med 70000 invånare, de flesta hus som säljs här idag som är någorlunda renoverade går för 3.5-5 miljoner beroende på budgivning, standard etc. I storstäderna är det mycket högre priser kan jag tänka mig. Två läkare (oavsett at/st) borde absolut kunna få lån av banken för detta. Tyvärr är deras kalkyler ganska märkliga. Min fru och jag var och kollade på ett hus för 4,3 miljoner, behövde låna ca 3 och blev nekade av 3 olika banker. Då hade vi 65000 kr/månad i bruttolön, vilket inte är fy skam. Levnadskostnader (fast + rörligt) ca 20000 kr/månad. Tror vi fick låna max 2 mille för dessa inkomster, trots att vi sparade ca 60% av vår lön som utan problem kan gå till räntor och amortering.
Ni har bra löner som lär gå upp lite när ni blir st-läkare, samt att risken att bli arbetslös är obefintlig, detta bör banken ta i beaktande när de tittar på era lån. Risken att låna ut till er känns oerhört låg.
/H