Hej!
Jag och min fru har en liknande situation vi är 39 respektive 34 år dock med 2 barn. Redogör för hur vi gjorde efter vi köpte hus för knappt 16 MSEK för ungefär 2 år sedan.
Förutsättningar:
Hushållsinkomst (brutto) på ca. 300k per månad
Belåning 49,5% på bostadens inköpsvärde
2,5 MSEK på börsen, mestadels USA index och SE index men en del i bolag jag tror på, god diversifiering.
Knappt 500 KSEK på vanligt transaktionskonto
Kommentarer:
Har valt en väsentligt lägre skuldsättning än vad banken skulle acceptera av två skäl: 1. Gillar inte att bli tvingad att amortera (inte helt rationellt…) och med nuvarande skuldsättning så behöver vi inte amortera.
2. Jag ser den lägre skuldsättning som en diversifiering av portföljen. Med högre skuldsättning så skulle jag, för att sova gott, nog behöva ha tillgångar med lägre risk i portföljen och då kan jag lika gärna ha lägre skuldsättning istället.
Utöver löpande kostnader för huset avsätter vi ytterligare 30k per månad för framtida underhåll, högre räntor, investeringar i fastigheten etc. När det blir “för mycket” pengar fonderade, vilket hittills bara hänt en gång så vi bara ägt fastigheten 1 år, så investerar vi i fastigheten i syfte att minska deiftskostnad och/eller höja värdet. Hitills har det blivit två större investeringar, nytt tak på garage samt solceller och 30kwh batterianläggning.