Köpt nyproduktion får inte sålt BR

En närstående får inte sålt sin BR och inflytt till nyproduktion närmar sig. Vad gör man? Inte säkert banken vill låna hela summan NP+ befintligt lån. Segt att förlora insatsen NP.

Jag tänker om eventuellt byggbolaget kan tänkta sig att antingen senarelägga inflytt, eller istället hyra ut tills man får sålt. Någon som varit med om liknande? Det är fortfarande en del ledigt i byggnaden så de är nog måna att få sålt. Är det vanligt att det går att förhandla på det här sättet?

Kan bara svara med min erfarenhet.

1. Tillträdet går att förhandla med byggherren, vi har kunnat skjuta på tillträde i alla fall med 4 månader. (dock inget som garanterar att alla byggherrar är lika tillmötesgående)

2. Bankerna erbjuder överbryggningslån, om man behöver lite mer tid på sig. Dock lägger dom helst en tid på max 3 månader. (Om man kan påvisa starka finanser så kan dom förlänga mer än 3 månader.

På så sätt kan man tillträda nya bostaden och få ytterligare tid på sig att sälja. Men det sura blir att man står med dubbla kostnader under tiden. Även detta har vi gjort vid två tillfällen.

Löser det sig inte då, det kan jag tyvärr inte svara på då det alltid blivit sålt innan vår överbryggning gått ut.

1 gillning

Överbryggningslån bygger, vad jag förstått, på att man har ett kontrakt dvs sålt sin bostad.

Jag har en bekant som var i den situationen för några år sedan. Hen valde att flytta in i den nya lägenheten och hyra ut den gamla under en tid.

4 gillningar

Inte alltid, vi fick överbryggningslån från SEB innan vi sålde vår bostadsrätt. Enda kravet var att man har 6 månader på sig att lösa in överbryggningslånet. Detta var i januari och vi köpte också ny produktion :slight_smile:

3 gillningar

Har en mycket god vän vars granne hamnade precis i denna sits.
Försökte sälja NP vilket var betydligt svårare än att sälja befintlig BR.
Det slutade med att han sänkte priset på sin BR och fick den såld till ett marknadspris.

4 gillningar

Det beror på vilka ekonomiska marginaler köparen har. Möjliga lösningar:

1. Banken hjälper till med brygglån men kräver att båda bostäderna läggs ut till försäljning och kunden får sälja den där man hittar en köpare först.
  2. Köparen får dra sig ur köpet av den nya bostaden och tugga i sig kostnaderna för det.
  3. Banken lägger upp ett brygglån och ger köparen tid (t.ex sex månader) att sälja den gamla bostaden. Detta gäller kunder som har god ekonomi och klarar kostnader för dubbla boenden.
  4. Föräldrar hjälper till om banken säger nej till brygglån.
  5. Banken kan föreslå att man byter mäklare för att få fart på försäljningen.
  6. Man justerar tillträdesdatum för att köpa tid att hitta köpare till befintlig bostad.

Få sålt, är du säker på att det inte är en prisfråga? Jag försökte själv bli av med ett matbord för 4000 kr i 2 månader men ingen hörde av sig, annonsen gick ut och la ut en ny för 2000 kr och då kom det en och hämtade det nästa dag

7 gillningar

Jag undrar också varför den inte blir såld, behöver den säljas till ett visst pris för att kalkylen ska gå ihop?

1 gillning

Upplever att flera i min bekantskapskrets som försökt sälja boende kört fast eftersom de inte riktigt vill acceptera hur priserna/betalningsviljan hos den breda massan av spekulanter ser ut på marknaden idag. Så harvar de vidare i hoppet om att hitta “rätt köpare”. Konstigt nog påhejade av Mäklare som gnetar på med osålda objekt med fel prisnivå istället för att för att ta en rejäl diskussion med säljaren om att man kanske behöver/bör sänka förväntningarna/priset för att kunna få till ett avslut.

Samtidigt är det flera som inte MÅSTE sälja så då funkar det lustigt nog i regel att söka vidare efter “rätt köpare” så länge Mäklaren och spekulanten vill/kan lägga ner mer tid allt eftersom.

6 gillningar

Vi kan hamna i liknande sits då vi köpt men inte sålt, vår bank sa att enligt deras kalkyl på oss och de boenden kan de inte godkänna att vi äger båda två samtidigt. Tre veckor före tillträdde behöver vi ha skrivit på en försäljning, så länge det är gjort är det inget problem med ett överbryggnadslån även om det skulle vara 6 månader mellan tillträden.

Det första vi skulle göra om vi inte får sålt är att sänka priset en aning på det vi vill sälja, som nummer två kontakta säljarna och be om att få flytta fram tillträde och stå för deras kosnader med det och som tredje alternativ sänka vårt pris extremt mycket.

Att inte få sålt torde väl handla om att pris inte matchar efterfrågan?
Sänk priset på det som ska säljas så kanske det finns efterfrågan :thinking:

2 gillningar

Sänk priset. Ni begär för mycket i dagens marknad

2 gillningar