Jag söker råd om hur man parkerar pengar kortsiktigt efter att ha investerat pengar på aktiemarknaden. Jag har redan ett räntebärande sparkonto men nu har räntorna sjunkit avsevärt från tidigare toppar
Jag funderar på att flytta en del pengar till en räntefond. Jag har redan ett separat sparkonto för en nödfond
Är du bekväm med det kan jag lite smått försiktigt rekommendera grundversionen av Allvädersportföljens (kika tråden på forumet).
Jag stoppade in en summa 23 april, och har duttat in lite mindre köp efter det. Ett halvår har gått 23 oktober och i skrivande stund är jag +11,36% och har en avkastning som utklassar vanliga sparkontot på bank med kass ränta, och där det också sitter/ har suttit 5-6 ggr större kapital.
Jag tänker att Allvädersportföljen har mycket god chans att ge bättre avkastning än att bara parkera summan på vanligt sparkonto eller kort räntefond. Jag kommer styra om ytterligare en del av bufferten mot portföljen inom 1-2 veckor.
I already have a monthly savings that go into an ISK account and further into some equity oriented funds. My question was regarding the spare money that is left after equity investing and general monthly expenses.
Hur länge är portföljen du pratar om bakåttestad? Vad är bästa och sämsta åren? Anses den vara mycket bättre än Harry Browns The permanent portfolio, som t.ex. gick back över 14% 2022?
Jag ser räntefond som sparkonto för de rika. Om du har mer än att det täcks av insättningsgarantin. Jag ser samtidigt mycket låg ränta som det normala. Inte så mycket räntesänkning att vänta så man gör vinst.
Mitt återkommande förslag är annars fasträntekonto där du låser pengarna en period för att få bättre ränta. Om du vet att du vill ha dem om x månader.
Jag tycker att det är lite att jämföra äpplen med päron, tror inte ens @zino skulle hålla med om att rätt jämförelse med allvädersportföljen är ett bankkonto eller räntefond (eller något för en kort period).
Jag har den själv men skulle väl inte använda den för korttidsparkering om man inte redan har en sådan igång … man måste köpa ett antal innehav (4-16 beroende på version) och att man då drar på sig courtage och växlingsavgifter för ETF/ETC innehav för en position som kanske bara är veckor eller någon månad. Plus att man då kanske måste flytta pengarna mellan banker om man inte har tillgång till alla innehaven i den portföljen där man har likviditeten.
Men visst det beror väl på vad man menar med kort tid och hur mycket energi man vill lägga på detta. Jag tänker 0-3 månader