Hej!
Jag har en fråga kring skötsel av samfälligheter som jag hoppas någon med erfarenhet kan hjälpa mig besvara.
Situationen är att vi är en samfällighet där en stor andel av fastigheterna är obebyggda sedan föreningen bildades på 80-talet. Nu har ett företag köpt upp de obebyggda fastigheterna för att bygga fritidshus.
Nu har företaget hört av sig om att de vill att vi åtgärdar infarter till tomterna som går över våra diken med vägtrummor och dränering. På vissa tomer finns ingen anlagd infart och på vissa är det ganska sankt mark.
Anläggningsbeslut som finns gäller vägar, vatten, avlopp och skötsel av de gemensamma grönområdena. Självfallet faller ju en del av allas infarter på samfällighetens mark men min fråga är då vad som gäller förvaltning av vägar, ligger det på föreningen att bekosta dränering och så där fastighetsägare vill lägga sin infart eller ska den kostnaden falla på varje fastighet som nu vill anlägga infarter?
Det finns dike längs samtliga vägar som underhålls av föreningen, men det råder delade meningar om det är föreningen eller företaget som ska bekosta arbetena som krävs för att företaget ska kunna anlägga infart över dessa dike.