Jag har hört allt mer snack om att vi kanske är på väg mot en börskrasch som kan likna eller till och med bli värre än kraschen 2008. Det pratas om extremt höga värderingar, massiva marginlån och en “everything bubble” som många experter varnar för just nu.
Å ena sidan pekar vissa ekonomer på att vi har liknande bubbelvarningar som före 2008, med höga P/E-tal och övervärderade bostadsmarknader. Andra menar dock att dagens ekonomi är bättre reglerad, bankerna starkare och att det finns fler skyddsnät, så att en storskalig krasch är mindre sannolik.
Hur ser ni på det? Tror ni att vi är på väg mot en rejäl nedgång likt 2008, eller är det överdrivet och mer som en vanlig marknadsjustering? Hur förbereder ni er i så fall?
Angående huvudfrågan, nån gång lär det komma en liknande krasch. Jag fortsätter spara som vanligt dock.
Nej, verkar ganska klart att Powell inte kommer sänka räntan om inte inflationen går ned och/eller arbetslösheten går upp. Trump har inte befogenheten att avskeda honom, men kommer såklart inte återinsätta honom efter maj 2026.
Men det bör vara med i allas kalkyler redan. 7% uppskattad avkastning historiskt har varit inklusive krascher.
Sen så säljer oro, så dessa siare kommer alltid finnas och de brukar få rätt så småningom. De tjänar pengar på klicks och på att människor dras till rubriker som föder oro. Det ligger i börsens natur att krascha då och då, så kommer det alltid vara.
Sen kan det ske på måndag, nästa månad, 2026 eller 2035.
Att vara på börsen innebär alltid en risk, så var bara investerad med pengar du har råd att förlora.
Om man har ett diversifierat sparande drabbas man inte lika hårt som om man har stora andelar i t.ex. NVDA. Det lär vara NVDA o co med skyhöga värderingar som tar den hårdaste smällen om/när en krasch kommer.
Är vi inte redan på botten och vi försöker ta oss ur en lågkonjunktur med hög arbetslöshet? Jag trodde snarare att vi var på väg in i en ny längre uppgångsfas. Om krigen kan bytas mot fred och man kommer överens om tull-nivåer så borde väl marknaden reagera positivt och konsumenten känna framtidstro och därmed börja konsumera igen vilket borde ge en uppgång på börsen.
Tyvärr jag tror vi är inte ens nära fred. Inte ens inan årsskiftet . Hamas accepterar inte avtalet från Israel/USA och Ryssarna ser ut som vill inte förhandla alls. De bara plundrar varje dag mer och mer mark.
Egentligen krig i allmänhet historiskt kan man inte säga att krig är nödvändigtvis är varken bra eller dåligt ur ett börsperspektiv det beror på. De flesta krig som pågår nu har liten eller ingen påverkan.
Om vi tänker Ukrainakriget som kanske har mest påverkan på oss har det även inneburit stimulans av industrin.
Krig har alltid påskyndat den tekniska utvecklingen, stimulerat industri och sedan ska de sönderkrigade länderna byggas upp igen.
Europa har en enorm försvarsskuld att ta igen efter decennier av katastrofal säkerhetspolitik. Bra att vi nu investerar i vår frihet och varför inte ta del av detta i våra investeringar?