Ja det är påväg, frågan är om det är imorgon eller om 50 år.
Ja det har jag, den var riktigt bra.
Självklart kommer det en krasch i framtiden, det har det alltid gjort men det är ingen som vet exakt när eller vad som kommer att trigga den.
Mina tankar är:
- Krisen kommer att bli värre ju längre den dröjer.
- Trots att det kris-snackas en del så kommer den att överraska.
- Centralbankerna kommer att svara med nollränta och QE.
- Många av de som investerar med hävstång kommer att förlora allt.
- Alla typer av tillgångar kommer att rasa i pris.
- Kontanter och långa statsobligationer kommer att klara sig bäst.
- Aktier och kryptovalutor kommer att drabbas hårdast.
- Guld kommer att vända först.
- Fastigheter kommer att vända sist.
Har bare en spaning att det verkar som många aktioner floppar just nu. Oavsett om det är veteranbilar, konst eller smycken. Vet inte om det beror på ekonomin eller ett kulturellt skifte att folk inte längre värdesätter saker bara för att de är gamla. Konstigt att guld rusar men samlarobjekt slackar.
Det är mitt i sommaren och då brukar det alltid vara färre som bjuder på auktionerna på de traditionella auktionshusen. Jag har följt auktioner under många år.
Mina auktioner på Tradera säljer som vanligt, flera raketer senaste månaden med.
Så tror inte det stämmer på alla auktioner.
Sen har de med gott om kosing ofta gott om kosing även i dåliga tider. Så länge de inte blir arbetslösa eller dylikt. Så just auktioner och värdesaker kommer nog alltid säljas, de har ett visst värdebevarande med. Om man köper bra grejer.
Jag har hört en del förespråka långa statsobligationer, men kollar man t.ex Captor Iris Bond har den ju en rätt skruttig avkastning. Om du har tid och lust får du gärna förklara för mig!
Jamen kraschen har ju inte hänt än… De menade väl att den är det som kommer att klara sig bäst i en krasch, men det är väl för att allting annat kommer att gå ner mer snarare än att obligationer går bra.
Sen är väl RT gissningar lika pålitliga som Expertgissningar.
Då ingen sitter med en fungerande spåkula så är nog det bästa att bara räkna med att börsen och annat kommer krascha parallellt.
Viktigaste innan och vid en krasch är troligen att inte göra något annat än det man redan gjort. Fortsätt månadsspara brett, billigt och sälj inte i panik.
Krascher och kriser kommer, så se till att ha det med i beräkningarna och se till att ha en plan när de händer.
Sen, sluta klicka på skrämselrubriker och hänga på DI, så kommer troligen algoritmen ändras till vettigare innehåll och du kanske kan hitta andra intressen.
Vad är definitionen för en krasch?
Jag skulle tro att det är ett fall på 20-30% över kort tid.
Sen kan det krascha mer.
Ok som Covid eller Trump i våras? Det är inga krascher i mina ögon mer en krusning .
IT-bubblan var en krasch iaf om vi pratar om börsen
Beror väl på vad kraschen beror på?
Kollar man på hela Ukraina-krisen så gav det ju väsentligt HÖGRE ränta. En händelse som hade resulterat i ännu högre inflation hade ju lett till ännu högre ränta
Ukrainakriget var ingen krasch för oss i Sverige. Det påverkade en rad priser som ledde till inflation, börsen ner ett tag och lite oro ett tag, men kris nja.
Det Ove beskriver är ju nåt annat som kommer att märkas på alla plan i samhället.
Vi behöver definiera vad som menas med en krasch.
Tullnivåerna som nu kommer fram i olika avtal ligger på minst 15%. Frågan är vart ska de 15% tas från? Någon måste betala och som det ser ut nu så är det amerikanska konsumenter som får mindre köpkraft för import priserna i USA minskar inte. Om inget annat ändrar sig (Helikopter pengar eller dylikt) så kommer det dra ner sparande/konsumtionen/företagens vinster vilket påverkar aktiemarknaden. Men det tar tid att jobba sig igenom systemet. Så när resultatet av detta visa sig och marknaden faktiskt prisar in det är en bra fråga.
Men tror ändå många räknar in dom som krasch.
Dipp = 10%
Krasch = 20-30%
Krasch man minns 20+ år efter = 30-90%
Sen är de alla återkommande, med olika årsintervall.
Yes, varje borsår som SP500 stänger med -10% eller värre och nästa pe nedgång igen räknar som en krasch. Det har händt i 2000, 2001, 2002 de senaste 25 år
Ok då pratar vi inte om samma,saker. 10 minus ett enskilt år är ingen krasch.
10% minus eller värre. Kan vara 60% minus också. Därför man investerar alltid pengar som kommer inte behöva i långsiktigt, för att inte tvångsälja vid stora nedgångar. Grudekonomin sidan 1.
Jag känner folk som tvångsålde i 2008 pga de hade pengar investerade som de behövde ![]()