Vad är då en “korrektion” på börsen? -5%?
Tycker denna passar bra "En marknadskorrigering innebär en nedgång på 10% eller mer från en tidigare högsta punkt, medan en krasch är en nedgång på 20% eller mer. "
Vad är då en “korrektion” på börsen? -5%?
Tycker denna passar bra "En marknadskorrigering innebär en nedgång på 10% eller mer från en tidigare högsta punkt, medan en krasch är en nedgång på 20% eller mer. "
Korrektion heter när nästa år marknaden återhämtar sig. Krasch heter när nästa år gör nedgång igen. Titta SP500 2000, 2001, 2002. Det var en krasch. År 2022 med -19% var en korrektion eftersom nästa år 2023 gick +25%.
Lf global index har gjort 110% de senaste 5åren men enligt forumets definition inrymmer den tidsperioden minst 3 krascher.
Min uppfattning har nog varit att det är osäkerheten som är det som håller tillbaka ekonomin om vi nu utgår ifrån att tullar på 50% och uppåt inte är aktuellt. Så 15% tullar är givetvis inte bra men samtidigt är det då något som gör att samhället och företag vet vad som gäller vilket gör att man är redo att investera igen. Och marknaden är ju framåtblickande så de behöver inte ha effekten idag utan om de bara vet vad som gäller från och med nästa år så skulle det ge en positiv effekt på börsen idag.
Men men, jag spekulerar ju bara så ta det inte som en sanning. Kanske bara så att jag är lite trött på allt stök i världen och är orolig över att den unga generationen idag inte ser någon framtid. Hade varit fint att få en AI-hype som smittar av sig på allt och alla och ger visst hopp om framtiden.
Fanns inge krasch de senaste 5 år. Titta på 2000-2002 vad krasch innebär och hur lång tid tog att återhämtar sig.
Jag håller med att det inte fins några krascher, men du definierar själv krasch som -10.
Under senaste 5årsperioden finns åtminstone 3 perioder med -20 %.
Jag menar också att återhämtningen är av vikt för att bedtämma om det är en krasch. Vid covid tog inte många månader innan nedgången var återhämtad.
Vid it bubblan gick börsen ner flera år på raken och det tog lång tid innan sen åtehämradw sig.
2008 var nergången kraftig men flera bra år efter.
Minst -10% i ett år och nästa år minus igen. Sista gång som den hände var 2000-2002
Vete fasen om jag skulle räkna -10 i 2år som krasch…snarare lite sur börs.
Har man upplevt It-bubblan med Nasdaq som backade 80% med 15års återhämtning så är det mesta krusningar.
Nej, -10% eller värre i ett år och nästa år minus igen. Sista gången som hände var 2000-2002
Det är just därför jag uttryckligen skrev “En händelse som hade resulterat i ännu högre inflation”.
En krasch kan bero på olika saker. Om nästa krasch beror på att inflationen tokhöjs, så kommer inte det leda till nollränta och QE.
Japp jag vill gärna se berättelsen bakom siffrorna , vad händer i samhället, hur ser det ut i omvärlden, varför hände det ena eller andra, vad har hänt med orsakerna som ledde fram till detta.
Långa statsobligationer är inget att äga om kraschen inte kommer. De som tror att kraschen med efterföljande kris är nära förestående investerar i dessa nu.
Det där är broken windows fallacy. Om någon kraschar en ruta så tycks det skapa en massa ekonomisk aktivitet. Pengar går till fönsterreparatören, jobb skapas och så vidare. Men det som verkligen händer är att resurser går till att återskapa tillgångar när dessa resurser skulle kunna användas till nya investeringar. Krig och försvar tycks skapa ekonomisk tillväxt men är i det hela stora destruktivt. Om vi skippat de två världskrigen hade vi kanske utrotat fattigdom eller varit interplanetära. Vem vet?
Kul att det nu några månader senare beskrivs som en korrektion. I april lät det på forumet som att himlen skulle falla ner. ![]()
Tack för svaren, @lutorm och @Aktiegubben ! Då hänger jag med. Men vore väl bättre med en alternativfond som blankar typ hela marknaden? Här är en jämförelse mellan DJ world index, Captor Iris och Atlant Protect i olika tidsspann, och Protect avkastade ju bra mycket mer än Captor är marknaden har krisat.
De som paniksäljer kommer alltid existera. Lyssna inte på de ![]()
Det är just därför det är så viktigt att ligga rätt i risk. Om man har 100% aktier är det mer svettigt att låta bli reagera irrationellt än ifall man har 75% aktier 25% obligationer/ränter ![]()
(Bara ett exempel, ingen rekommendation förstås).
Som jag förstår det så gör blankande fonder en reset varje dag, vilket i så fall betyder att man inte kan vänta ut en krasch utan istället riskerar att förlora mycket pengar om kraschen dröjer.
Nog bättre att spara i kontanter eller korta statspapper om man tror att en krasch möjligen är i antågande. Självklart kommer det en krasch men det kan dröja, ingen vet men många gissar.
Likadan med Oljefonden i Norge ![]()
Varför just nu, är det nåt speciellt de du pratar med grundar det på?