Det kommer alltid bli sådana frågår om krasch. Sen började jag investerar i 2018 har blivit typ varannan månad diskussioner om krasch
Grundproblemet är att finns folk som investerar pemgar som behöver. Därför blir rädda vid varje stor nedgång. De kan inte behålla och naturligt paniksäljer.
Som Warren säger “Few want to be rich in long horizons of time. Most want fast gains”
Ja, intressant hur man definierar krasch. Kikade på S&P 500 de senaste 30 åren och då är Covid och Trump verkligen inga krascher.
-49 % (aug 2000 till sep 2002) – 25 månader
-53 % (okt 2007 till feb 2009) – 16 månader
-20 % (dec 2019 till mar 2020) – 3 månader
-29 % (dec 2021 till sep 2022) – 9 månader
-9 % (jan 2025 till apr 2025) – 3 månader
Det pratas mycket om Covid-kraschen, men är det någon som minns nedgången under 2022? Jag kan inte minnas den alls, även om det var största nedgången sedan 2008. Också värt att notera att de tre senaste nedgångarna har varit väldigt kortvariga.
För att dra paralleller till 2008, folk pratar om att arbetsmarknaden för nyexade är i princip lika dålig som 2007-2009.
Jag minns, halva RT forumet hade kollektivpanik och det var faktiskt rätt kaotiskt på forumet. I samband med det gjorde jag min stora flytt från TF KF till ISK och globala fonder.
Gissar att fler än jag minns den. Liknande kollektivpanik i våras. Så jag har kommit fram till att det inte behövs mycket oro för att vissa tror att vi är i början på en katastrofal krasch.
Gissar att alla med orosgenen kommer ihåg varje dipp, från 10+ och uppåt.
Men räknar själv 20-30% eller mer som en krasch. Sen gör man som man själv vill. Står väl inte i SAOL vad en börskrasch behöver för procent i nedgång?
Helt rätt. Den endast krasch var på aug 2000 till sep 2002. Det var dålig period. De som investerade till olja, råvaror eller Ryska fonder bl. a. hade bra avkastningen under perioden.
Drawdown mitt i Covid för MSCI World var runt -34% på mindre än 2 månader. Svårt att skriva under på någon vettig definition av krasch som inte inkluderar Covid.
Om man investerade i aktiefonder noterade i SEK så tror jag inte att man psykologisk märkte av nedgången 2022 så mycket eftersom alla globalfonder (LF/Avanza Global etc.) i princip stod stilla mätta i SEK.
Gissar att dessa siffror är i dollar, så de stämmer inte för svenska investerare. Anledningen till att du knappt minns nedgången 2022 är antagligen att dollarn stärktes och kronan försvagades så att nedgången mätt i kronor var mindre.
Intressant, ja det stämmer säkert! Får dock tillägga att jag inte vet om det är just det som fonden gör (blankar alltså), men nåt åt det hållet lär det ju vara eftersom den skjuter i höjden varje gång marknaden dippar.
Jaa… Ingen aning. Förstår inte ens vad det där betyder Så hellre nån galen hedgefond (om något) för min del än nåt eget hopkok, även om jag överlag är väldigt förtjust i den sistnämnda strategin lite när som Men globalfond/Sverigefond + Atlant Protect borde väl göra att man vid varje random tidpunkt går ±0
Långa statsobligationer har störst värde i en situation där räntan SÄNKS oväntat eftersom värdet på den långa obligationen då sticker iväg uppåt. Ingen vet när det kommer ske (inte heller Ove), därför är dessa tillgångar ett vanligt inslag i allvädersportföljer.