Krav på sälja bostads rätt vid hyresrätt?

Hej
Jag och min fru köpte en bostadsrätt 2017 i Stockholm (vilket visade sig vara på absolut pristoppen i området, i efterhand). Sedan dess har priserna stadigt gått nedåt. Även innan senaste året.

Som det ser ut just nu skulle vi troligt förlora 400 000 på att sälja lägenheten.

Vi har under många år stått i kö för hyresrätt i Uppsala och har nu börjat få möjlighet att få en hyresrätt vi skulle vara nöjda med och vill själva flytta till den staden.

Det är lite olika hyresbolag som finns tillgängliga i samma kö men min fråga är:

Kan det finnas krav på att sälja sin bostadsrätt för att få ta en hyresrätt?
Och i så fall är det krav på att inleda processen och ha en intention att sälja sin bostadsrätt eller faktiskt ha sålt den och i vårt fall då bli av med ett par hundra tusen.

Tack tack!

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/stockholm/#/bostadsratter/arshistorik-prisutveckling

Lustigt att du gör så stor förlust. Kan inte tänka mig att en lägenhet skulle vara billigare idag än samma 2016. Oavsett - det skadar ju inte att preppa en försäljning med en mäklare… Men det går ju även fort att gå igenom en sån process, upplever jag, om det visar sig att ni behöver sälja den. Kan inte tänka mig att hyresvärden skulle ge er mindre än en månad att sälja lägenheten?

Det kan finnas krav, jag vet att i staden jag är uppväxt får man inte en hyresrätt i det allmännyttiga hyresbolaget om man äger ett boende någon annanstans. Du får lusläsa deras sajt eller ringa dom :slight_smile:

I fallet jag vet för min mor råkade ut för detta så var hon tvungen att ha påskrivna papper på försäljning av sitt hus innan hon fick en hyresrätt.

Detta kan såklart skilja sig, så jag hade som sagt kontaktat hyresbolaget i din sits!

Är nog väldigt olika.
Jag hyrde en lägenhet från kommunala bostadsbolaget samtidigt som jag ägde en annan lägenhet.
De frågade aldrig och jag berättade det inte.
Gick fint

Jag har hyrt via Svea fastigheter (dock annan ort) när jag ägt bostad och det gick fint, utifall ni kikar på dem. Så ja det verkar skilja sig och lättast är nog ringa kundtjänst och höra sig för specifika regler.

Det måste väl bolaget ni stått i hyrskö hos veta? Kollat deras hemsida? Ringt dem?

kan ju var en väldigt dyr bostad det gäller då krävs det ej många procents nedgång för att det ska bli 400k förlust.

Vet att i min byggnad så var det en topp där runt 2017 då en etta såldes för ca 1,7 milj denna etta såldes för några veckor sedan för 1,5 milj.

Generellt gäller att man kan bli av med sin hyresrätt om man inte anses vara i behov av den. Att ha ett till boende kan vara grund för hyresvärden att säga upp ert kontrakt. Det finns lite olika domar på ämnet som kanske kan ge en fingervisning men jag kommer inte ihåg vilka, men bör gå att hitta vid googling :slight_smile:

Det känns ju som att det är en bonus om bostäderna är i olika städer. Jag har ett väldigt vagt minne om att man då kan hänvisa att man vill ”testa” att bo i den nya staden.

Jag tänker då på fall där man vill hyra ut sin ordinarie hyresrätt om man flyttar till ny stad.