Min äkta hälft fick tillbaka 5 gånger så mycket som jag. För denne var det självklart att vi slår ihop bådas skatteåterbäring och betalar av ett av huslånen ( vi äger 50/50).
Vad tänker din sambo göra för pengarna? Är det där det skaver? Att denne “bränner” pengarna på rena nöjen, medan du står till största delen för merparten av de trista grejerna i vardagen? Känner du att du bidrar mer än din sambo och att denne på något vis står i skuld till dig? Känner du att du bidrar med mer och att din sambo inte visar uppskattning/tacksamhet över det?
Jag tänker att om du inte unnar din sambo detta, då är det något annat som ligger bakom.
Kommer in lite sent i tråden och har tyvärr inget smart sparpsykologiskt att tillägga annat än att “jäklar vad den här typen av diskussioner är intressanta”.
Istället tänkte jag passa på att lyfta en idé jag länge burit på.
Den amerikanska podden This is uncomfortable är en personlig favorit, speciellt de avsnitt där de har ett par i studion under rubriken “Money fights”. Det hela är jäkligt självutlämnande då paret i fråga alltså går in i studion och pratar om deras största bråk om pengar.
Min slutsats blir dock ofta att det är rätt vanliga frågor som adresseras, och blir således väldigt intressant.
Jag har länge drömt om att göra något liknande här i Sverige då jag tror att samtal som hur par gör med exempelvis skatteåterbäringen, hushållsekonomin etc. är samtal man sällan hör om, men som alla har ett behov av att höra om.
Min fråga till er i tråden är därför: vad tror ni om idén? Finns det redan sådana samtal i poddformat? Någon som direkt skulle våga vara med i ett sådant samtal?
Din sambo betalar 30% av lånet. Då får hon tillbaka återbäring dvs ränteavdrag på det hon betalat av sin Andel. Du har alltså ingen rättighet att kräva något av hennes återbäring.
Hej!
Nu pratar jag från mitt eget perspektiv: för mig (och min man) har det alltid varit självklart att mitt är ditt och ditt är mitt - alla pengar gemensamma punkt slut. Jag har alltid tjänat betydligt mycket mer än min man men det har alltid känts självklart ändå.
MEN jag tänker såhär: en förutsättning för att det ska kännas självklart är ju någonstans att man drar lika stora strån till stacken (hushållsarbete, barnansvar osv) och att man har en jämlik fördelning av hur pengar spenderas (så att ingen t ex har typ ett jättedyr hobby medan den andra inte spenderar ngt alls och känner sig förfördelad). Finns inte dessa förutsättningar på plats förstår jag att det kanske inte känns helt självklart/ok med en helt gemensam ekonomi.
Långsiktiga lösningen är väl att skriva om lånen och ägandet av bostaden så OP får till en 70/30 split istället för 50/50, så hamnar återbäringen rätt kommande år. Då får du köpa loss hennes 20%, men det löser du säkert.
Vi delar 50 50 på alla gemensamma utgifter (jag betalar dock 60% av maten för jag käkar mer) från ett gemensamt konto. Vi äger bostaden 50 50. Vi har en excel fil där vi har gjort en månadsbudget. Jag hade inte accepterat att ge min sambo 10k (om det inte var i en dyr present), utan någon motprestation. Jag har svårt att se att kläder och dyl. till barn blir dyrare än de gemensamma kostnader du täcker.
Bäst är om ni kan reda lite i detta och komma överens. Om det inte går får du överväga att släppa det, eller helt enkelt redovisa dina faktiska räntebetalningar, samt berätta för din andra hälft att du kommer göra så och att hennes förifyllda per definition inte komma stämma.
Med handen på hjärtat… Oftast handlar en sån här sak om något annat, inte sant?
Jag tycker att du ska låta detta vara i år och så bestämmer ni hur ni ska göra nästa år.
Du ska ju heller inte ha 70% av det hon har fått tillbaka utan 40% i så fall. Dvs 6000 kr inte 10 000.
Av sin halva av lånet har hon ju betalat 60% och du 40%, du har inte betalat 70% av hennes halva.