Krävande körförhållanden

Funderar på att byta bil och har jämfört diverse modeller. I samband med detta har jag upptäckt att vissa biltillverkare har något dom kallar “Krävande körförhållanden”. Om ens körmönster passar in under detta ska bilen servas med byte av motorolja och filter efter halva tiden.

T.ex. skriver Kia så här om modellen Ceed:

Att regelbundet köra korta sträckor, kortare än 8 km i normal temperatur eller mindre än 16 km vid temperaturer under 0

Körning på saltade vägar, eller vägar där andra korrosiva material förekommer eller i stark kyla

Mazda skriver så här om modellen CX-30:

Om bilen körs långa sträckor i kallt väder eller körs nästan enbart korta sträckor

Bor i Norrland, så kallt väder är det halva året. Blir dessutom en hel del korta körningar under veckorna, till och från jobb, skola, till affären osv. Med andra ord måste jag alltså serva bilen två gånger per år, vilket blir sjukt jobbigt då jag har minst 15 mil till närmsta märkesvärkstad.

Känns som att många fler än jag kör under “Krävande förhållanden”, någon som pga. detta väljer att serva dubbelt så ofta som vanligt, eller haft problem med t.ex. garanti- eller maskinskadeärenden med hänvisning till att man inte gjort det?

1 gillning

Detta känns som en fråga för @Skogstomten

Det gäller faktiskt precis alla förbränningsmotorer. Bara det att de allra flesta kör tillräckligt långt då och för att motverka problemen. Men det är bra att Kia/Mazda uttryckligen skriver ut det.

Ju mer körning utan olja vid arbetstemperatur, desto mer metallfragment slits av i motorn, oförbränt bränsle blandas in m.m, varför den bör bytas oftare. Samt att kondensvatten har lättare att bildas och blandas med oljan, särskilt vintertid = Sämre smörjning.

3 gillningar

Har aldrig ägt en ny bil å kommer inte göra de heller… Men motverka förslitning me att köra korta sträckor så kan man ha motorvärmare… De gör mycke speciellt på vintern…

Om man bortser från kortkörningar så vill biltillverkarna att man servar oftare vid körning i stark kyla också, det som stör mig är att det är öppet för tolkning. Där jag bor var det i Januari en vecka med -40C och flera veckor med -30C. Om jag kör 300 mil under dessa veckor, måste jag serva oftare då eller inte? Eller är “stark kyla” ännu kallare?

Tycker det blir lite flummigt och öppet för tolkning, “stark kyla” betyder nog helt andra grader i Norrland än vad det gör i Skåne t.ex.

Sen är det inte alla biltillverkare som har skrivelser som dessa, hittar inget hos t.ex. Renault eller VW/Skoda. Sen om det beror på att dom har bättre motorer/teknik, eller är schyssta och hjälper kunderna vid haveri ändå vet jag inte…

Dom föreskriver rimligen oljebytet för att det behövs… Skulle jag inte hoppa över.

Enkel lösning.
Köp några år gammal bil så sparar du massor och det är mindre viktigt att det ser helt korrekt ut i serviceboken.
Byta oljan är ofta enkelt. På min modernare bil från 2010-talet kommer man åt oljefiltret i finkläderna uppifrån och inget droppar nämnvärt. Oljepluggen kommer man åt från fronten på knä på en lämplig matta utan att ta bort något etc.
Bytt oljan ner i ett Biltema kärl för ändamålet en gång innan jag åkte till jobbet. I ljus skjorta och byxor. Tog 15 minuter max.
Man kan tajma in egna bytet till sommarhalvåret.
Helt onödigt att anlita någon eller köra flera mil för den enkla grejen. I värsta fall behöver man en domkraft och en ballbock och det tar 20 minuter.

Motoroljan blir dålig när man kör mycket korta sträckor på vintern. Morsan hade ofta chokladmousse i oljelocket (vatten i oljan) innan jag sa åt henne att att biljäveln måste få bli varm.

Hon bor dessutom söder om dalälven.

Då byts oljan alltså vid 1500 mil eller ett år.

Finns tester som visar att oljan behöver bytas runt 500-1000 mil vid tuffa förhållanden.

“Longlife” är ett jävla skitsnack om man inte kör under optimala förhållanden.

2 gillningar

”Krävande förhållanden” ska nog tolkas som ”YRKESMÄSSIGT krävande förhållanden”

Taxi, Polis, Räddningstjänst, Försvarsmakten är tex typ av körning som har vissa annorlunda serviceintervall på bilar. Båtmotorer är har också typiskt annorlunda serviceintervall om de används yrkesmässigt eller i saltvatten. (De kan också ofta innebära andra garantier vid yrkesmässig användning)

Yrkesmässig körning kan ofta vara mycket kortkörning, kallstarter och därefter snabbt hög belastning, mycket tomgångskörning, ovanligt varmt eller kallt klimat osv.

Så för privatpersoner i allmän körning kan det säkert börja närma sig ”krävande förhållanden” men generellt skulle jag säga det känns väldigt ovanligt.

Laddhybrider kan också innebära större belastning på oljan så då kan det vara annorlunda serviceintervall.

Hos VW-koncernen kan man också ”välja” om det ska vara flexibelt (Longlife) eller fast serviceintervall och då används också olika sorters oljekvalite för att passa de intervallen.